Volledig scherm
Wielrenners onder de Domtoren. © ANP

Utrecht en provincie trekken 4,2 miljoen euro uit voor start van Vuelta in 2020

De gemeente Utrecht en de provincie Utrecht trekken 4,2 miljoen euro uit om de start van de Vuelta in 2020 naar Utrecht te halen. Voor dat geld krijgt Utrecht naast de ploegenpresentatie ook de ploegentijdrit en de finish van de eerste etappe.

Dat blijkt uit stukken van de provincie Noord-Brabant, die het AD in het bezit heeft. Naast Utrecht en Breda heeft recent ook 's Hertogenbosch zich aangesloten bij de organisatie. In de Statenmededeling staat ook dat uit het haalbaarheidsonderzoek dat de start van de Ronde van Spanje in Utrecht en Brabant voor 2020 kansrijk is.

Quote

Dit is heel mooi nieuws. Het past in de lijn van wensen die wij hadden

Cor Jansen

Cor Jansen van het Business Peloton Utrecht, zeg maar de sponsorgroep, is dol enthousiast over het nieuws uit het provinciehuis van Noord-Brabant. ,,Waar kunnen we de handtekening zetten'', reageert de woordvoerder blij. ,,Dit is heel mooi nieuws. Het past in de lijn van wensen die wij hadden.''

Na de ploegentijdrit in Utrecht komt er een etappe in lijn van Brabant naar de stad Utrecht, gevolgd door een etappe door West-Brabant, vermoedelijk dus met Breda als start en/of finishplaats. Dat staat in de stukken van de provincie. Het is nog niet zeker dat de Vuelta in 2020 naar Nederland komt. De toewijzing van de start van het evenement moet namelijk nog plaatsvinden.

Kostenplaatje

Het totale budget van de Vuelta-start wordt geraamd op 14,9 miljoen euro. De private bijdrage bedraagt ongeveer € 6,0 miljoen euro (afgerond), de bijdrage van de publieke partners ongeveer € 6,4 miljoen euro (afgerond). Voor het resterende deel wordt gezocht naar aanvullende dekking, bijvoorbeeld in de vorm van een nog aan te vragen subsidie bij VWS en aanvullende commerciële opbrengsten.

Voor de gemeente en provincie Utrecht is de gezamenlijke bijdrage € 4,2 miljoen euro en voor de Brabantse partners is de bijdrage € 2,2 miljoen euro. Aan de provincie Noord-Brabant wordt een bijdrage van €0,95 miljoen gevraagd.

In Utrecht is onder meer het Business Peloton Utrecht (BPU) al druk bezig met het benaderen van bedrijven die de statt van de Vuelta willen sponsoren. De Tourstart in Utrecht in 2015 kostte de stad ruim 15 miljoen euro.

Groen stoplicht

Quote

Het stoplicht staat op groen, maar we staan nog op het rangeerterrein

Cor Jansen

Het BPU was eerder dit jaar op uitnodiging van de directie van de Vuelta bij de presentatie van het rittenschema voor 2018. Dat was in de Zuid-Spaanse badplaats Estepona, waar dit jaar de startstreep wordt getrokken. Jansen was toen al positief over de kansen voor Utrecht: ,,Het stoplicht staat op groen, maar we staan nog op het rangeerterrein.”

Dat de kosten voor de Vuelta en de Tour ongeveer gelijk liggen verbaast Jansen niet. ,,De Giro kostte destijds 3 miljoen euro, maar dat was alleen een aankomst. De Tourstart bedroeg ongeveer 16 miljoen. Dan schrik ik niet van bijna 15 miljoen voor de Vuelta. Dat is volgens verwachting.”

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht