Volledig scherm
© ANP

‘Utrecht heeft dringend behoefte aan tweede intercitystation’

UpdateUtrecht wil een tweede intercitystation en een nieuwe openbaarvervoer-ring om de stadsregio. Een investering van miljarden euro's door het Rijk is nodig om de snel groeiende regio bereikbaar te houden. Dat staat in het programma 'U Ned voor bereikbare gezonde groei in de metropoolregio Utrecht'.

In de metropoolregio Utrecht nemen de aantallen woningen en arbeidsplaatsen en de mobiliteit fors toe. Tot 2040 moeten er in de provincie ruim 122.000 woningen worden gebouwd, waarvan het grootste deel in en rond de stad Utrecht. Ook de werkgelegenheid in de provincie neemt stevig toe. Naar verwachting zal deze tot 2050 groeien met ongeveer 100.000 banen.

poll

Utrecht heeft dringend behoefte aan een nieuw intercity-station. Waar moet dat station komen?

  • Bilthoven (14%)
  • Bunnik (21%)
  • Lunetten (41%)
  • Driebergen-Zeist (24%)
2087 stemmen

Dit heeft grote gevolgen voor de mobiliteit, stellen stad en provincie Utrecht. Het wordt nog drukker op fietspaden, op de weg en in de trein, tram en bus, wat resulteert in flinke knelpunten. Een tweede intercitystation is daarom nodig om Utrecht CS te ontlasten. Waar dat station zou moeten komen, vermeldt het plan niet.

Toekomstplannen

Het actieprogramma ‘U Ned voor bereikbare gezonde groei in de metropoolregio Utrecht’ wordt vandaag openbaar. Daarin staan toekomstplannen uit het overleg tussen provincie, de gemeente Utrecht en het Rijk. 4 juni bespreken de Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) en gedeputeerde Dennis Straat (VVD) hun wensenlijstje met de ministers Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) en Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken).

Volledig scherm
Mogelijke nieuwe locatie- en netwerkkeuzes in de Metropoolregio Utrecht. © Gemeente Utrecht

De extra investeringen zijn volgens het stads- en provinciebestuur een must omdat ze passen bij een provincie die snel groeit. Er komen tot 2030 zo’n 140 duizend woningen bij in de provincie. Daarmee is Utrecht koploper in Nederland. De helft van de nieuwe aanwas komt in de stad, die nu 340 duizend inwoners telt. ,,Dat komt neer op ruim een kwart miljoen nieuwe bewoners in de provincie Utrecht’, zegt Straat in de Volkskrant. ,,Zulke heftige aantallen extra inwoners kun je niet vervoeren met het huidige systeem’’, zegt Van Hooijdonk.

Quote

Zulke heftige aantallen extra inwoners kun je niet vervoeren met het huidige systeem

Lot van Hooijdonk

De ring voor hoogwaardig openbaar vervoer rond Utrecht (Bunnik, Nieuwegein) zou Utrecht Centraal moeten ontlasten. In de plannen wordt gesproken over een snelbus- of tramlijn die op een aantal plekken bij onder meer de snelwegen ondergronds zal moeten gaan, of eroverheen. Hoe deze precies moet komen te liggen, moet nog nader worden bepaald. De bedoeling is dat reizigers van buiten Utrecht bijvoorbeeld hun auto bij een van de opstappunten parkeren en met het OV verder naar hun bestemming in de stad rijden. Of per fiets, omdat ook het fietsnetwerk wordt uitgebreid.

De plannen volgen op de veelbesproken aanleg van de Uithoflijn, die ernstig is vertraagd en financieel gezien tegenvaller op tegenvaller kent. Hoewel de Uithoflijn nog niet in werking is, is het nu al duidelijk dat de lijn niet voldoende is om de toenemende verkeersstromen van en naar De Uithof op te vangen. 

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht