Volledig scherm
De Moreelsebrug is officieel geopend voor publiek. © Marnix Schmidt

Utrecht heeft er een attractie bij: de Moreelsebrug (met Domzicht)

VideoHet heeft vijftien jaar geduurd voor ie er was, maar vandaag werd de Moreelsebrug bij het Centraal Station in Utrecht dan toch officieel geopend. Om meteen geprezen te worden. ,,Hij is fantastisch.’’

Lunchwandelaars nemen deze vrijdagmiddag al meteen massaal bezit van de 295 meter lange brug, die tussen Croeselaan en Moreelsepark het spooremplacement overspant. Een brug met ‘Domzicht’, ontdekken ze, al wandelend van west naar oost. En met een magistraal uitzicht op het gloednieuwe Utrecht CS.

Quote

En de trappen zijn heel gelijkma­tig. Je kunt met een soort snelle sprint naar boven

Roel Lijnema

De stad heeft er duidelijk een attractie bij. Om over te wandelen, fietsen én hard te lopen. Martijn Kramer (42), Marije Dekker (36) en Roel Lijnema (48) komen in sportkleding licht hijgend de westelijke trappen afhollen. ,,We hebben er een nieuw rondje bij’’, constateert het drietal, dat bij de naastgelegen Rabobank werkt en elke vrijdagmiddag een paar kilometer gaat hollen. En loopt de brug een beetje lekker? ,,Ja’’, zegt Lijnema. ,,En de trappen zijn heel gelijkmatig. Je kunt met een soort snelle sprint naar boven.’’

Steil

De trappen naar de brug zijn tegelijk ook relatief steil, reden dat je er niet op en af kunt fietsen. Die fiets moet dus aan de hand mee omhoog, door het gootje. En dat lukt best, zegt de 69-jarige Joke Stapelkamp uit Utrecht. ,,Gaat prima’’, constateert ze. ,,Je moet een beetje duwen, dat wel.’’

Quote

,,Ik miste het lopende bandje wel dat ik stiekem had verwacht.

Saskia Wakelkamp

Ook Saskia Wakelkamp (44) uit Utrecht kwam zonder al te veel moeite boven. ,,Ging best goed. De trap is goed stroef.’’ En dan grappend: ,,Ik miste het lopende bandje wel dat ik stiekem had verwacht.’’

Kasper Bor (33) uit Utrecht neemt de lift, het alternatief voor traplopen. In zijn geval goed te begrijpen: hij zit op een bakfiets met voorin twee kleine kinderen. ,,Daarmee via de trap gaan is veel te gevaarlijk. De lift is een goed alternatief, als m’n bakfiets er in past.’’ De liftdeuren gaan open en Bor kijkt taxerend naar binnen. ,,Past gemakkelijk’’, constateert hij.

Niet iedereen doorgrondt de brug meteen. ,,Meneer, mag ik hier fietsen’’, vraagt een mevrouw, die net de trap bedwongen heeft. Ja, toch? Maar waar precies dan? Onderscheid tussen wandel- en fietsstroken is niet iedereen duidelijk. Zo dat al zin heeft in de fietsanarchie die Utrecht doorgaans is.

Fantastisch

Bor is in elk geval lovend over de brug en het uitzicht op het spoor, de perrons, het nieuwe station en zelfs op de Domtoren. ,,Het is geweldig’’, zegt hij. Hij is niet de enige. Iedereen vergaapt zich aan het uitzicht én de brug zelf, met z’n licht gebogen vorm en in het midden een rijtje bomen. ,,Hij is fantastisch’’, zegt ook wethouder Victor Everhardt van Utrecht, die eerder op de ochtend samen met kinderen van de nabijgelegen Puntenburgschool de officiële opening verrichtte, door met een stapel dozen de tekst ‘Moreelsebrug open’ te vormen.

Quote

Het is belangrijk nu eerst Hoog Catharijne en het Stations­plein-Oost af te bouwen.

Victor Everhardt, wethouder

Een bijzonder moment, want het heeft wel ‘even’ geduurd voor de Moreelsebrug er was. Al in 2001 ontstonden de eerste plannen, toen de Rabobank zo’n twintig miljoen gulden (8,6 miljoen euro) beschikbaar stelde. Een langdurige discussie met Corio, toenmalig eigenaar van Hoog Catharijne, over de vraag of er vanaf de brug trappen naar de perrons zouden komen zorgde voor veel vertraging. Corio wilde de trappen niet, uit vrees dat minder mensen door Hoog Catharijne zouden lopen, en kreeg z’n zin. Voorlopig, want het is technisch mogelijk de trappen alsnog te bouwen. Gaat dat gebeuren? Everhardt reageert als de volleerd politicus die hij is. ,,Het is belangrijk nu eerst Hoog Catharijne en het Stationsplein-Oost af te bouwen, en dan praten we wel weer eens verder.’’

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht