Volledig scherm
Een fiets van Donkey Republic. © ANP

Utrecht is dé fietsdeelstad van Nederland en dus worden er extra fietsen aangeboden op de stations

Ook in Utrecht komt er steeds meer ruimte voor deelfietsen. We kenden de ov-fiets natuurlijk al, maar op steeds meer plekken duiken nu ook de oranje tweewielers van de het Deense bedrijf Donkey Republic op. Sinds deze week zijn die fietsen onder andere bij Utrecht Centraal te vinden.

De gemeente Utrecht is in april een proef gestart met 460 fietsen van het Deense bedrijf Donkey Republic. Die duurt een jaar, maar is nu – na zeven maanden – al zo populair dat de gemeente besloot om de fietsen vanaf deze week ook op de stations Utrecht Centraal, Utrecht Lunetten, Utrecht Zuilen en Vaartsche Rijn aan te bieden.

,,Je begint natuurlijk vanaf nul, bekendheid moet groeien. Maar we zien het aantal gebruikers nu elke maand stijgen”, zegt Matthijs Keuning, woordvoerder van de gemeente Utrecht. In augustus gebruikten 900 mensen een stalen ros van Donkey Republic. Deze maand waren dat er al 1100. 

Vijf miljoen ritten

Samen met Amsterdam is Utrecht dé fietsdeelstad van Nederland, zegt NS-woordvoerder Geert Koolen. In beide steden staan tweeduizend blauw-gele tweewielers, die dagelijks allemaal worden gebruikt. Ter vergelijking: in Den Haag gaat het om duizend stuks en in Rotterdam slechts om 750. Dit jaar verwacht NS landelijk meer dan vijf miljoen ritten op de ov-fiets. ,,Dat is 20 procent groei.”

In veel andere steden zijn andere deelfietsen ook al heel populair, maar in Utrecht komt het fenomeen net pas op. Zo kent Utrecht naast de ov-fietsen en Donkey Republic ook de ‘campusbike’. Die laatste telt volgens woordvoerder Keuning eigenlijk niet mee. ,,Die is alleen voor medewerkers en studenten. Dat is dus geen openbaar systeem als Donkey of de ov-fietsen. In Utrecht hebben we er dus eigenlijk 2,5.”

Quote

We zien het aantal gebruikers nu elke maand stijgen

New York

Het concept van deelfietsen komt uit het buitenland, stelt Keuning. Daar wordt het veel gebruikt. In Nederland was er echter al een fietscultuur, waardoor mensen een eigen fiets hebben. Daardoor is het hier nog niet zo groot als bijvoorbeeld in New York. ,,Maar het is hier ook handig, als je in een stad bent waar je zelf niet woont, als verlenging van je treinreis. We zoeken nu of er een andere doelgroep op Donkey afkomt dan op de ov-fietsen.”

De gemeente brengt dit jaar niet alleen de animo en de doelgroep in beeld, ook wordt onderzocht of de deelfietsen overlast veroorzaken. In 2017 werd Amsterdam namelijk in korte tijd overspoeld door deelfietsen, waarna de stad ze in de ban deed. De hoofdstad geeft de deeltijdfiets nu toch een herkansing, maar wel onder toeziend oog van de gemeente.

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

Whatsapp WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip, foto of video? Stuur ze ons door op
06-52470104 of stuur een e-mail naar de redactie van AD Utrecht: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht