Volledig scherm
Wethouder Lot van Hooijdonk © Shody Careman

Utrecht opent jacht op vieze scooters

Na een milieuzone voor oude dieselauto's en andere autowerende maatregelen voor de binnenstad, wil de gemeenteraad van Utrecht nu de strijd aan gaan met vieze en overlastgevende brommers en scooters. De stad weert nog dit jaar brommers van het fietspad. De gemeenteraad wil verder gaan, met betaald parkeren voor brommers, harde controles en het verbannen van de meest vervuilende brommers.

Het lijkt de volgende stap in een groter plan om de binnenstad helemaal groen te maken. Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) van Verkeer en Milieu ziet een kans om de stad mooier en gezonder te maken. Zelfs als dat bij brommerbezitters voor problemen zou zorgen.

Wilt u van de Utrechtse binnenstad een groen(Links) bolwerk maken?
Haha, nee. Dit plan komt van raadsleden van GroenLinks en D66. We proberen Utrecht een nog prettigere, vriendelijkere en gezondere stad te maken. Dat wordt door de hele coalititie gedragen. Ik ken ook geen bewoners die er tegen zijn. Ik hoor wel heel veel mensen klagen over brommers. Over de veiligheid. Over de luchtkwaliteit, geluidsoverlast.

Quote

Er zijn inmiddels genoeg alternatie­ven voor vervuilen­de motoren.

Lot van Hooijdonk, wethouder Verkeer en Milieu

U jaagt zo de bezitter van een vieze brommer, meestal niet de rijkste inwoner, op kosten. Is dat fair?
Uiteindelijk is dat een politieke beslissing natuurlijk. Politici zijn op aarde om dat soort zaken tegen elkaar af te wegen. Als het allemaal doorgaat kijken we naar een sloop- en vervangingsregeling. Ook kunnen we de maatregelen bijvoorbeeld pas in 2020 laten ingaan, zodat mensen zich kunnen voorbereiden.

2020? Dat is nog ver! Helpt het dan wel?
Dat wel. Dan werkt zo'n maatregel meer om de markt te beïnvloeden. Dealers schijnen niet zomaar over te stappen op elektrische scooters, omdat die relatief onderhoudsvrij zijn. Elektrische motoren slijten veel minder omdat er nauwelijks bewegende delen in zitten. Dealers verdienen daar minder aan en staan dus niet te springen om ze te verkopen. Een maatregel kan dat beïnvloeden.

Wanneer bent u tevreden?
Als het hele verkeer emissieloos wordt, met elektrische motoren. Dat is beter voor de luchtkwaliteit en de geluidsoverlast. Er zijn inmiddels genoeg alternatieven voor vervuilende motoren. De elektrische scooters zijn nu nog hartstikke nieuw. Straks zijn ze normaal. De elektrische fiets is een heel goed alternatief voor de snorscooter.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht