Volledig scherm
© ANP

Utrecht wil stille autoband promoten

De gemeente Utrecht wil inwoners stimuleren om stille autobanden te kopen. Die zijn weliswaar duurder, maar leiden tot lagere brandstofkosten. Het is een manier om de geluidsoverlast te beperken.

Het stadsbestuur bereidt een actieplan voor om geluidsoverlast te verminderen. Eén van de mogelijke maatregelen is het promoten van stille banden. Het effect zal klein zijn, maar volgens het stadsbestuur ‘moeten geluidsmaatregelen op vele fronten worden gezocht en gaan alle beetjes zeker helpen’. Als 40 procent van de auto’s die in Utrecht rijden, stille banden hebben, leidt dit tot 1 decibel minder geluid.

Automobilisten kijken nu hoofdzakelijk naar de aanschafprijs, leert een kort onderzoek van de gemeente onder garagehouders en bandenleveranciers. Uit berekeningen van het Rijk blijkt dat stille, duurdere banden op termijn niet meer kosten omdat brandstof wordt bespaard. Utrecht gaat met die wetenschap in gesprek met de brancheorganisatie van bandenleveranciers om de aanschaf van stille banden in Utrecht te promoten.

Het stadsbestuur noemt in een brief aan de gemeenteraad ook andere opties om verkeerslawaai te verminderen. Zo kan er stiller asfalt worden aangelegd, zoals recent is gebeurd bij de Waterlinieweg. Ook hoofdwegen in Leidsche Rijn worden stil uitgevoerd. Nadeel is dat het beheer en onderhoud meer geld kost. 

Geluidscijfers

Uit nieuwe geluidscijfers blijkt dat ruim 8.600 Utrechters ’s nachts last hebben van herrie door verkeer en industrie.  Bij 8.280 inwoners is de herrie van auto’s en vrachtwagens meer dan 50 decibel. Bijna 300 mensen hebben last van geluid van treinen. Bij 74 Utrechters is er veel lawaai door industrie. Bij elkaar gaat het om ongeveer drie procent van de bevolking. 

Eén van de straten met veel ‘geluidsbelasting’ is de St. Jozeflaan in Zuilen. De tunnel in de A2 bij Leidsche Rijn heeft een positieve werking op geluid in de omgeving. Ook het verlagen van de maximumsnelheid in straten zorgt voor minder overlast.

Het percentage bewoners dat last heeft van geluid, is licht afgenomen ten opzichte van vijf jaar geleden. Het aantal huizen in de zwaardere overlastcategorieën is echter gegroeid. Rustige plekken in de stad om huizen te bouwen, zijn er steeds minder, constateert de gemeente. Ook is het op sommige wegen drukker geworden.

Modellen

De gemeente heeft geen metingen verricht; de cijfers komen uit modellen. Hiervoor is bijvoorbeeld de maximumsnelheid van wegen gebruikt, waaruit het verkeersgeluid is af te leiden. De gemeente heeft de plicht om elke vijf jaar een geluidsbelastingskaart op te stellen en te publiceren.

Meer over Utrecht? Schrijf je in voor onze nieuwe dagelijkse nieuwsbrief.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht