Utrecht bouwt aan een nieuwe wijk midden in de stad: de Merwedekanaalzone. Om deze en vele andere nieuwbouwlocaties bereikbaar te maken zijn miljardeninvesteringen nodig voor de aanleg van nieuw ov, waaronder twee metrolijnen.
Volledig scherm
PREMIUM
Utrecht bouwt aan een nieuwe wijk midden in de stad: de Merwedekanaalzone. Om deze en vele andere nieuwbouwlocaties bereikbaar te maken zijn miljardeninvesteringen nodig voor de aanleg van nieuw ov, waaronder twee metrolijnen. © Ruud Voest / RV

Utrecht wil twee metrolijnen aanleggen, anders lopen verkeer en woningbouw vast: ‘Je móet ondergronds’

Om de stad bereikbaar te houden en woningen te bouwen wil Utrecht een metro die het Centraal Station verbindt met de zuidkant van de stad. Deze ondergrondse lijn moet ook aansluiten op een metro door de binnenstad, onder de route van de huidige busbaan. De regio Utrecht is met het Rijk in gesprek over deze en andere ‘noodzakelijke’ ov-plannen, waarvoor miljarden nodig zijn.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht