Volledig scherm
Snorfiets op de rijbaan. © AD

Utrechtse hulpdiensten zien snorfiets op rijbaan niet zitten

Politie, brandweer en ambulance zien snorfietsers op de rijbaan niet zitten. Ze maken zich zorgen over de grote snelheidsverschillen ten opzichte van het overige verkeer en helemaal in verhouding tot de hulpdiensten op weg naar een noodmelding. Ook openbaarvervoerbedrijven vrezen nadelen.

Begin deze maand brachten burgemeester en wethouders van Utrecht naar buiten na de bromfiets ook de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan te willen verplaatsen. 

De hulpdiensten uitten vervolgens hun bedenkingen in de Commissie Beheer Inrichting en Gebruik openbare Ruimte (BING). Daarin zijn de hulpdiensten en openbaarvervoerbedrijven vertegenwoordigd. De commissie stemde niet in met het verkeersbesluit dat b en w voor advies had voorgelegd.

Het college wil nu een extern bureau een second opinion laten uitvoeren en vervolgens alle informatie opnieuw afwegen. Een nieuw verkeersbesluit wordt weer voorgelegd aan de commissie BING. Burgemeester en wethouders voorzien dan invoering van de maatregel.

‘Eerste stap naar afstel’

Quote

Er wordt gesproken over onveilig­heid door de snorfiet­sers, maar die zit in te hard rijden

André van Schie (VVD)

Oppositiepartijen VVD en CDA zijn blij dat de maatregel voorlopig van tafel is. André van Schie (VVD): ,,Het is heel verstandig en een eerste stap naar afstel, hoop ik. Het was een politiek gedreven besluit van links dat vanwege de luchtkwaliteit de snorfietser van het fietspad wil hebben. Er wordt gesproken over onveiligheid door de snorfietsers, maar die zit in te hard rijden. Wij hebben jaar na jaar aangedrongen daarop te handhaven. We zijn blij dat de commissie op de rem getrapt heeft.’’

Ook Sander van Waveren (CDA) is blij dat het college het plan voorlopig terugtrekt. ,,In de commissie stelde ik twee weken geleden al vragen waaruit bleek dat er fouten in zaten en enkele locaties niet doordacht zijn. Het verbaast me wel dat het college niet eerder doorhad dat het niet ging werken. Hieruit blijkt hoe laag de verkeersveiligheid blijkbaar op de prioriteitenlijst staat.’’

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht