Volledig scherm
2017-02-02 16:44:11 UTRECHT - Een verkeersbord geeft aan dat automobilisten een milieuzone ingaan in Utrecht. © ANP

Utrechtse milieuzone krijgt definitief groen licht van rechter

UpdateRaad van State geeft de milieuzone in Utrecht voor dieselauto’s ouder dan 2001 het groene licht. De hoogste bestuursrechter deed woensdagochtend uitspraak in een rechtszaak die was aangespannen door de Koninklijke Nederlandsche Automobielen Club (KNAC) en de Stichting Stop Luchtverontreiniging.

Volgens de rechter heeft het Utrechtse college van b en w het besluit om een milieuzone in te stellen voor het binnenstadsgebied goed afgewogen. Daarbij hoeft ‘de absolute noodzaak van een verkeersbesluit niet te worden aangetoond’, aldus de Raad, en maakt het dus niet uit of de milieueffecten mogelijk marginaal zijn. Het is voldoende dat het milieubelang wordt gediend en dat het gemeentebestuur inzichtelijk maakt hoe de belangen, voor en tegen de milieuzone, tegen elkaar zijn afgewogen. Net als de lagere bestuursrechter eerder zegt de Raad nu dat de milieuzone onderdeel uitmaakt van een groter pakket maatregelen om de luchtkwaliteit in Utrecht te verbeteren. Elke maatregel op zichzelf hoeft daarom niet per se te leiden tot een significant groot effect.

Teleurgesteld

Quote

De milieuzone heeft veel gekost, maar het levert maar weinig op.

Peter Staal, KNAC-directeur

De KNAC en de SSLU reageren teleurgesteld op de uitspraak. ,,De rechter heeft niet gekeken naar de inhoud. Je dupeert veel mensen en de milieuzone heeft veel gekost, maar het levert maar weinig op. Maar nu houdt het voor ons op,” zegt KNAC-directeur Peter Staal. Hij hoopt alleen nog dat gemeenten met een milieuzone hun regels meer op elkaar gaan afstemmen. ,,Het is nu een bestuurlijk moeras. In Rotterdam zijn ook geen benzineauto’s van voor 1992 welkom. In Amsterdam mogen er straks geen oude brommertjes meer rijden. Het wordt er niet makkelijker op voor de burger.” Kees van Oosten van de SSLU noemt de milieuzone nog steeds een ‘symboolmaatregel om verder niks te doen’ aan de luchtverontreiniging in Utrecht. ,,Het kan alleen nog dat een volgend college zegt: laten we ermee ophouden.”

Op het gemeentehuis van Utrecht is GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk van Verkeer en Milieu juist verheugd. ,,We hebben de milieuzone niet voor niets ingesteld: we willen werken aan gezonde lucht in Utrecht. Met deze uitspraak voelen we ons wel gesteund om daarmee door te gaan. Samen met de komst van schone bussen is de milieuzone wel één van de effectiefste maatregelen. Je treft een kleine groep die het meeste bijdraagt aan de slechte luchtkwaliteit.”

Omrijden

Utrecht hanteert sinds 2015 een milieuzone voor dieselauto’s en –bestelwagens van voor 2001 in de binnenstad, het stationsgebied en het Jaarbeursterrein. De KNAC en de SSLU waren daar altijd fel tegen en spanden een rechtszaak aan. De SSLU stelde dat de milieuzone juist een averechts effect heeft omdat auto’s omrijden en meer kilometers maken. De KNAC vond dat de milieuzone voor onveilige situaties zorgt in het verkeer, omdat automobilisten in de war raken van de nieuwe verkeersborden en plotseling rechtsomkeer maken. Ook vond de automobielenclub dat de milieuzone inbreuk maakt op het eigendomsrecht van eigenaren van oude dieselauto’s.

Tegen de uitspraak van de Raad van State is geen beroep meer mogelijk.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht