Volledig scherm
© AP

Utrechtse musea boeren steeds beter

Cultuur scoort goed in Utrecht. Verschillende musea boekten het afgelopen jaar bezoekersrecords en ook speciale evenementen als ‘100 jaar De Stijl’ gooiden hoge ogen. Dat is niet alleen te danken aan interessante tentoonstellingen, maar ook een kwestie van goed communiceren, zegt Rijk van Ark, directeur van Utrecht Marketing.

,,Je kunt nog zo’n mooie tentoonstelling hebben, als de bezoeker het niet weet, heb je daar niks aan’’, zegt Van Ark.

Museum Speelklok, in 2014 nog noodlijdend en gered door extra subsidie, haalde gisteren de 100.000ste bezoeker van het jaar binnen, een nieuw record. De Dom en het Centraal Museum scoorden meer bezoekers dan ooit tevoren. Ook in de regio doen musea het steeds beter, zoals in Veenendaal en Vianen.

In de herfstvakantie moesten sommige musea zelfs nee verkopen, zo vol was het binnen. ‘De tickets zijn op’, meldde een bordje bij de deur van het Nijntje Museum.

Volledig scherm
Het nijntje museum is uitverkocht op de laatste zondag van de herfstvakantie. © Bert van den Hoed

Stoffig imago

,,Het toerisme is over de hele linie toegenomen en de hoeveelheid vrijetijdsbesteding ook’’, noemt Van Ark als mogelijke verklaring van het succes. ,,Maar de musea spelen ook goed in op de veranderende vraag. Er moet meer te beleven en actief te doen zijn, er worden dingen voor kinderen geprogrammeerd en het imago dat een museum stoffig is, verdwijnt langzaam.’’

Maar om het verhaal ook goed ten tonele te brengen en bezoekers over de streep te trekken is samenwerking met collega’s hard nodig, zegt Van Ark. ,,Met ‘100 jaar De Stijl’ was er een mooie samenwerking tussen Utrecht en Amersfoort; dat leverde een goed verhaal op. Het spoorwegmuseum heeft arrangementen met hotels. De gemiddelde museumbezoeker geeft 44 euro in de omgeving uit. Dus samenwerken loont.’’

Volledig scherm
‘Wetenschappelijke Winterpret’ in het Universiteitsmuseum deze week. Samenwerking met TivoliVredenburg leverde weer extra bezoekers op. © Angeliek de Jonge

Inkomsten

Ook wordt de museumjaarkaart veel gebruikt en zijn er speciale arrangementen voor schoolkinderen en ouderen, die vaak met grote (groeps-)kortingen de musea in kunnen. Dat zou dus ook betekenen dat er minder inkomsten zijn dan zonder die kortingen. ,,Die groepsarrangementen helpen vooral bij een goede spreiding. Die scholieren en ouderen komen op momenten dat de rest werkt of naar school is, dus dat geeft geen extra druk. En die arrangementen zouden er anders niet zijn, dus dat zijn toch extra inkomsten.’’

Meer over Utrecht? Schrijf je dan in voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht