Volledig scherm
Maarten van Ooijen deelt koffie uit op station Vaartsche Rijn © Angeliek de Jonge

Utrechtse ondernemers voortaan actief in strijd tegen eenzaamheid

De aanpak van eenzaamheid in Utrecht ligt voortaan niet meer alleen op het bordje van welzijnswerkers. Ondernemers uit de stad hebben zich opgeworpen als belangrijke partners om het probleem aan te pakken. Met koffie als één van de recepten.

Quote

Het is goed als we mensen stimuleren elkaar weer een beetje aan te spreken

Station Vaartsche Rijn tijdens de ochtendspits op vrijdag. Mensen die normaal gesproken strak voor zich uit kijken, vanwege een ochtendhumeur of omdat er een trein gehaald moet worden, drinken nu eens op hun gemak een kopje koffie met een vreemde. De campagne ‘Stel je voor’ van NS en ProRail moet ervoor zorgen dat er meer wordt omgekeken naar mensen die zich eenzaam of depressief voelen.

En dat is hard nodig, volgens de Utrechtse wethouder Maarten van Ooijen (ChristenUnie, welzijn), die deze ochtend ook meedoet aan de actie. Volgens de laatste gezondheidspeiling voelt 42 procent van de Utrechters zich wel eens eenzaam en 11 procent ernstig. ,,Dat 1 op de 10 dat zo voelt, is wel wat,’’ zegt Van Ooijen. ,,Het is goed als we mensen stimuleren - zoals tijdens deze campagne - elkaar weer een beetje aan te spreken.’’

Als ‘maatje’ van een oude vrouw heeft de wethouder de afgelopen jaren zelf gezien hoe eenzaamheid mensen aftakelt. ,,De groep die zich langdurig ernstig eenzaam voelt, heeft een grote kans op gezondheidsproblemen en sociaal isolement,’’ vertelt Van Ooijen. De politicus heeft zich er mede daarom tijdens de onderhandelingen van het coalitieakkoord persoonlijk hard voor gemaakt dat eenzaamheid een van de actiepunten is van dit college.

Een paar A4'tjes

Maar een kant-en-klare oplossing voor het ‘complexe probleem met vele oorzaken’ is er volgens de wethouder niet. Vandaar ook dat hij geen dik beleidsdocument wilde laten schrijven, maar slechts een paar A4’tjes. ,,Beter is gewoon lerende weg en praktisch aan de slag te gaan. We moeten wel anders kijken naar eenzaamheid. Een complex probleem vraagt om een onorthodoxe aanpak.’’

Quote

De Jumbo wil aan haar personeel bijvoor­beeld een signale­rings­trai­ning geven. Zo kan dit personeel straks aan mensen vertellen waar er een eetgroep is in de wijk of een buurthuis waar ze terecht kunnen

Zo kwam het dat Van Ooijen aan tafel zat bij grote bedrijven als Capgemini, Vodafone/Ziggo en Douwe Egberts. Op de agenda: niet het Utrechtse vestigingsklimaat of kantorenleegstaand, maar eenzaamheid. Die gesprekken hebben geleid tot ‘actiecoalities’, waarin zo’n drie tot vijf partijen, een aantal ondernemers en een aantal clubs die uit het welzijn komen, aan de slag gaan rondom een specifiek project.

Als voorbeeld noemt Van Ooijen - de opbrengst van een sessie bij Capgemini - een vernieuwende pilot: kunst koppelaars, in samenwerking met culturele instellingen. ,,Eenzaamheid heeft meerdere dimensies, een daarvan is dat je vaak geen goed gesprek meer hebt met diepgang. Als je bijvoorbeeld mantelzorger bent van iemand met dementie kan kunst een toegevoegde waarde hebben om dat diepere gesprek op gang te brengen.’’

Vernieuwend aan de Utrechtse aanpak is volgens Van Ooijen vooral dat eenzaamheid in de omgeving sneller en beter herkend moet worden, waardoor mensen beter kunnen worden verwezen naar een passend aanbod van al bestaande voorzieningen. ,,De Jumbo wil aan haar personeel bijvoorbeeld een signaleringstraining geven. Zo kan dit personeel straks aan mensen vertellen waar er een eetgroep is in de wijk of een buurthuis waar ze terecht kunnen.’’

Ook de Utrechtse notarissen hebben van zich laten horen. ,,Dat zijn ook mensen die een belangrijke rol kunnen spelen in de verwijzing van mensen naar het al bestaande aanbod in de stad. En supermarkten als de Albert Heijn en Jumbo willen hun koffietafel uitbreiden. Ook vrijwilligersorganisaties willen we hierbij betrekken.’’

En als het over koffie gaat, mag Douwe Egberts natuurlijk ook niet ontbreken. ,,In samenwerking met dit bedrijf, het Oranjefonds en verschillende welzijnspartijen willen we in september aan vijf buurten een extra steuntje in de rug geven om een burendag te organiseren. Het is belangrijk dat de ontmoetingen die dan ontstaan blijven bestaan. Dat heeft echt impact in iemands leven.’’

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470104 of stuur een email naar: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht