Utrechtse ondernemers zijn ‘neergeplempte’ fietsen beu: gemeente, haal ze weg!
De gemeente Utrecht moet vaker verkeerd en gevaarlijk gestalde fietsen in de binnenstad verwijderen. Op drukke dagen wordt het winkelgebied ontsierd door massa’s fietsen die daar daar niet horen te staan, vindt Centrum Management Utrecht (CMU).
Delen per e-mail
In het winkelgebied in de historische binnenstad staan overal fietsen op straat. Vaak rijendik op plekken waar het niet mag, vooral inde straten rondom de Oudegracht, Janskerkhof en het Vredenburg.
De komende weekenden wordt topdrukte verwacht vanwege de kerstinkopen. CMU, dat de belangen van ondernemers in het centrum behartigt, wil dat de gemeente meer fietsen weghaalt die overlast geven. ,,Fietsen worden overal maar neergeplempt’’, zegt voorzitter Arjan Kleuver. ,,Dat geeft een slecht en slordig beeld. En voor mensen met een beperking is het heel lastig. We hebben er met z’n allen last van. De gemeente mag meer handhaven.’’
Fietsers welkom
Natuurlijk horen fietsen bij Utrecht. Maar iedereen wil zo dicht mogelijk bij de bestemming de fiets parkeren. Dat past niet
Kleuver benadrukt dat fietsers heel welkom zijn in de stad. ,,Natuurlijk horen fietsen bij Utrecht. Je moet er niet aan denken dat iedereen met de auto komt. Maar iedereen wil zo dicht mogelijk bij de bestemming de fiets parkeren. Dat past niet.’’
Hij wijst op de dit jaar volledig geopende fietsenstalling Stationsplein, die de grootste fietsenstalling ter wereld. is. ,,Dat is een stukje lopen, maar dichtbij de binnenstad is nu goed te parkeren. Je kunt de gemeente niet verwijten dat er te weinig capaciteit is. Ik wandel zelf alles. Of kom met het openbaar vervoer.’’
De gemeente haalt elk jaar duizenden verkeerd of gevaarlijk geparkeerde fietsen op. Die zijn tegen een vergoeding van ruim 20 euro op te halen bij een gemeentelijke depot. Het stadsbestuur zegt deze maand geen extra actie te ondernemen. ,,Dagelijks wordt inzet op ingezet op handhaving van verkeerd gestalde fietsen. Dagelijks wordt ingezet op handhaving van verkeerd gestalde fietsen. Ze blokkeren bijvoorbeeld de nooduitgang, loopstromen of de straat. Drukke plekken moeten goed bereikbaar zijn. Daarom verwijderen wij in delen van de binnenstad en het centraal station gevaarlijk gestalde fietsen direct.’’
Irritatie
Laten we niet de stad zijn waar je je fiets niet maar aan een railing mag zetten. Utrecht is aan het vertrutten. Voordat je het weet, mogen we fietsen een nog in een hok plaatsen
De fiets van Hans Spekman, oud-wethouder in Utrecht, is meerdere keren door de gemeente verwijderd rondom TivoliVredenburg. ,,De eerste keer was het mijn eigen schuld. Het was op een plek met blindengeleidestrook op de grond. Maar aan de overkant van de busbaan, op de brug, staan geen bordjes. Daar werd mijn fiets ook weggeknipt. Die onduidelijkheid wekt irritatie op.’’ De gemeente zet dat het betreffende deel van op de brug geen fietsen weggehaald, uitgezonderd als ze er te lang staan.
Spekman is van mening dat fietsen alleen mogen verwijderd in situaties waarin ze gevaar opleveren. ,,Ik vind fietsen niet slecht voor het beeld. Laten we niet de stad zijn waar je je fiets niet maar aan een railing mag zetten. Utrecht is aan het vertrutten. Voordat je het weet, mogen we fietsen een nog in een hok plaatsen.’’
De gemeente plaatst deze maand op het Vredenburg extra rekken, omdat er vaak honderden fietsen op de stoep staan. Kleuver van CMU benadrukt dat het weliswaar de afgelopen drie jaar drukker in de binnenstad is geworden, maar dat het aantal bezoekers nog altijd minder is dan voor de economische crisis, tien jaar geleden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Horeca blij dat avondklok niet geldt voor maaltijdbezorgers
De horecabranche is blij dat maaltijdbezorgers uitgezonderd worden van de door het kabinet beoogde avondklok. Dat laat voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten. Hij hoopt daarbij dat de aanscherping van de maatregelen het mogelijk maakt dat de regels snel weer versoepeld kunnen worden. -
PREMIUM
Nieuwe opleiding moet voor meer jonge truckers zorgen: ‘Muziek aan en knallen’
Waar zijn ze toch, die vrachtwagenchauffeurs? Omdat er veel vraag is naar nieuwe handjes aan het stuur in de cabine, start een mbo-school in Alphen aan den Rijn een nieuwe opleiding. Die moet jongeren die dromen van een leven op de weg al jong helpen aan een groot rijbewijs. ,,Je helpt mensen, rijdt rond. Muziek aan, lekker knallen.” -
Eind aan fietsenchaos rond het Vredenburg: nog deze maand nieuwe parkeerplekken
De gemeente Utrecht richt nog deze maand ruim honderd fietsplekken in op het Vredenburg. Die zijn onderdeel van in totaal zo’n vijfhonderd plekken in de binnenstad. -
PREMIUM
Rijksvastgoedbedrijf heeft nieuw ontwerp voor park in Utrechtse Heuvelrug, maar wil daarvoor 200 bomen kappen
Opnieuw laait de discussie over het kappen van bomen binnen de grenzen van de Utrechtse Heuvelrug op. Na de vele protesten rond de beuken aan de Broekhuizerlaan in Leersum, groeit ook het verzet tegen de bomenkap in het park bij Huis Doorn. Het is een nieuw hoofdpijndossier voor bomenwethouder Chantal Broekhuis. -
Dealer opgepakt tijdens actie tegen drugsoverlast in Lombok: ‘Wees gewaarschuwd als je hier komt dealen’
De politie heeft woensdagavond in de Utrechtse wijk Lombok een man opgepakt, op verdenking van drugsdealen. Het gaat om de derde aanhouding in de wijk dit jaar.
-
Hulpdiensten rukken massaal uit voor valse melding van schietpartij in Overvecht
Diverse hulpdiensten, waaronder een traumahelikopter, zijn aan het eind van de middag uitgerukt naar de Oranjerivierdreef in Overvecht na melding van een schietpartij. Maar bij aankomst werden geen slachtoffer of sporen van een schietpartij aangetroffen. -
PREMIUM
Video Deze hyperloop moet in de toekomst versproducten razendsnel van a naar b brengen
Er komt een onderzoek naar een hyperloopnetwerk voor goederen in de Randstad. Vracht moet in de toekomst vanuit de Rotterdamse haven naar het Westland of naar Schiphol met grote snelheid worden vervoerd in lange buizen. Overheidsinstanties en bedrijven hebben daarvoor een convenant getekend. -
Utrecht is dé fietsdeelstad van Nederland en dus worden er extra fietsen aangeboden op de stations
Ook in Utrecht komt er steeds meer ruimte voor deelfietsen. We kenden de ov-fiets natuurlijk al, maar op steeds meer plekken duiken nu ook de oranje tweewielers van de het Deense bedrijf Donkey Republic op. Sinds deze week zijn die fietsen onder andere bij Utrecht Centraal te vinden.
In samenwerking met indebuurt Utrecht