Utrechtse scooterrijder loopt nog niet warm voor elektrische variant

VideoDe opmars van de elektrische scooter in Nederland gaat voorlopig nog aan Utrecht voorbij. Waar de verkoop in de rest van Nederland fors groeit, blijft die hier in de stad nog behoorlijk achter in vergelijking met de aanschaf van traditionele benzinescooters.

Landelijk verdubbelde de verkoop van de bijna geluidsloze scooter de afgelopen jaren, in Utrecht stagneert die juist. In 2015 werden in de stad Utrecht bijvoorbeeld veel meer elektrische scooters verkocht dan dit jaar.

En dat terwijl Utrechters minstens zo’n goede reden hebben om over te stappen: de milieuzone geldt vanaf 2020 ook voor tweewielers op benzine, die dan dus niet meer in het stadscentrum mogen komen.

Uit cijfers van de RAI Vereniging blijkt dat het percentage scooters dat elektrisch rijdt in drie jaar tijd van 2 procent (2016) naar 10 procent nu steeg. Utrecht blijft steken op 6 procent.

Sloopregeling

Een echte oorzaak is volgens woordvoerder Floris Liebrand van de RAI Vereniging niet aan te wijzen. ,,Het kan te maken hebben met een verschil in het type reiziger, misschien kopen hier meer mensen een elektrische fiets. Ook het ontbreken van een sloopregeling kan meespelen.’’

Inwoners van Rotterdam en Den Haag die hun vervuilende scooter inleveren, krijgen daarvoor een slooppremie van 300 euro. Dat geldt in Utrecht bijvoorbeeld nog niet.

Niet aan te slepen

Bij dealers in Utrecht klinken verschillende geluiden. Bij Ton van den IJssel tweewielers in de wijk Lombok zijn de elektrische scooters niet aan te slepen, terwijl MC-Bos aan de Amsterdamsestraatweg ze aan de straatstenen niet kwijtraakt. ,,Er is nog teveel onduidelijkheid en ze zijn gewoon nog veel te duur’’, zegt Angelo van Hoeijen van MC-Bos in Zuilen. ,,Zelfs de goedkopere Chinese merken kosten al gauw zo’n 2300 euro, terwijl een traditionele scooter al vanaf 1000 euro te koop is. En je hebt hier veel meer appartementen. Ik zie niet veel oudere mensen die zo’n accu van 15 kilo de trap optillen om die thuis op te laden.’’

Ook is er nog het aspect van (on-)veiligheid. Elektrische voertuigen zijn nauwelijks te horen, terwijl het gehoor het belangrijkste zintuig is in het verkeer waar we op vertrouwen. ,,We zullen er langzaam maar zeker aan moeten gaan wennen dat we veel meer met onze ogen moeten gaan kijken’’, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen.

Ongelukken

Of de geruisloze voertuigen ook meer verkeersongelukken veroorzaken, is nog geen onderwerp van onderzoek geweest, bevestigt ook de SWOV, bureau voor wetenschappelijk onderzoek van de verkeersveiligheid.

Agnieszka Stelling, gedragsonderzoeker bij SWOV, promoveert binnenkort op een onderzoek naar geluidloos verkeer. ,,Er zijn inmiddels normen in de V.S. en Europa voor nieuwe elektrische auto’s die bij lage snelheid extra geluid moeten maken. Boven de 30 kilometer per uur zijn ze door het bandengeluid vaak ook goed hoorbaar. Dit is bij elektrische snorfietsen niet het geval, maar wij hebben geen informatie of dit tot ongevallen leidt.’’

De gemeente Utrecht kon vandaag niet zeggen of er nog stimuleringsmaatregelen te verwachten zijn om mensen de overstap te laten maken van de benzine- naar de elektrische scooter.

Volledig scherm
Utrecht houdt langer vast aan de benzinescooter dan elders in Nederland. © Angeliek de Jonge

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht