Utrechtse snorfietsers voorzien levensgevaarlijke situaties op de rijbaan

Snorfietsers in Utrecht vrezen voor hun veiligheid als ze medio 2019 van het fietspad naar de rijbaan worden gestuurd. Gebruikers van het voertuig voorzien levensgevaarlijke situaties door het snelheidsverschil tussen de snorfiets (maximaal 25 kilometer per uur) en het autoverkeer.

De snorfietsen, te herkennen aan de blauwe nummerplaat, zijn al jaren mateloos populair in de stad. In Utrecht nam de verkoop de afgelopen jaren fors toe, waardoor er nu naar schatting 15.323 snorfietsen in Utrecht rondrijden. Daarnaast zijn er nog zo'n 8690 brommers met geel kenteken (maximaal 45 kilometer per uur) die al eerder op veel plekken in de stad naar de rijbaan zijn verbannen. 

De stad Utrecht wil, nu de landelijke wetgeving dat mogelijk maakt, ook snorfietsen binnen de stadsring op de rijbaan laten rijden. De snorfiets op het fietspad leidt, volgens D66-wethouder Victor Everhardt (milieu en emissieloos verkeer), tot te veel overlast voor de fiets: geluidhinder, gevaar voor de veiligheid én volksgezondheid vanwege het vele fijnstof uit de uitlaat van de snorfiets.

Ongevallen

Quote

Ik maak me vooral zorgen over het snelheids­ver­schil met het autover­keer

Robert Vergoor

Op het kruispunt van het Smakkelaarsveld, waar het dagelijks krioelt van de voertuigen met blauw kenteken, balen snorfietsers van de aanstaande maatregel. „Ik ben hier niet blij mee”, zegt Robert Vergoor. „Ik maak me vooral zorgen over het snelheidsverschil met het autoverkeer. Het is natuurlijk levensgevaarlijk om snorfietsers met auto’s op één weg te laten rijden. Dat leidt tot ongevallen.”

Maar ook op het fietspad leidt de combinatie fiets met snorfiets regelmatig tot (bijna) aanrijdingen. Uit de recent gepubliceerde mobiliteitsmonitor van de gemeente Utrecht blijkt dat fietsers (30 procent) en brom- of snorfietsers (23 procent) het vaakst gewond raken bij verkeersongevallen. „Het aantal slachtoffers zal onder snorfietsers alleen maar verder toenemen als we de rijbaan op moeten”, zegt Daphne Wollaars. „Het lijkt me daarom een onverstandige maatregel.”

Symboolpolitiek

Dat de snorfietser op de rijbaan wordt verplicht een helm te dragen, stelt Hester van Daalen niet gerust. „Véél te gevaarlijk”, zegt zij. „Ik vind dit echt typisch symboolpolitiek van GroenLinks en D66. Ze beperken hiermee de vrijheid van mensen door mensen dwars te zitten. Dat doen ze ook door op steeds meer plekken te verbieden met de auto te komen. Mijn motto is meer: leven en laten leven. Laat dit dan ook zo blijven.”

Toch zijn er ook gebruikers van de snorfiets die de maatregel een kans van slagen willen geven. „We gaan het wel zien”, zegt Valerie Hoof. „Ik zit ook vaak op de fiets, dus ik weet dat het best vervelend kan zijn als zo’n vies ding, waar ik nu ook op zit, met veel kabaal voorbij komt rijden. Het wordt ook erg druk op de fietspaden, dus ik begrijp wel dat er iets moet gebeuren.”

Volledig scherm
Op het Smakkelaarsveld komt een scooter bijna in aanrijding met een fiets. © Angeliek de Jonge

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht

poll

Snorfietsers op de rijbaan...dat is vragen om ongelukken

Snorfietsers op de rijbaan...dat is vragen om ongelukken

  • Mee eens (83%)
  • Niet mee eens (17%)
2692 stemmen