Volledig scherm
© anp

Utrechtse wethouder: Rijk laat de milieuzone stikken

Utrecht voelt zich in de steek gelaten door het rijk bij de invoering van milieuzone. Een eenduidig verkeersbord laat nog altijd op zich wachten, de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) werkt maar mondjesmaat mee aan het waarschuwen van automobilisten en Rijkswaterstaat weigert de zone aan te kondigen op de snelwegen rond Utrecht.

Dat zegt de Utrechtse wethouder van Verkeer en Milieu Lot van Hooijdonk in een reactie op de duizenden boetes die automobilisten het afgelopen halfjaar opgelegd kregen, omdat ze illegaal de milieuzone binnenreden.

In het gebied grofweg binnen de singels, het Stationsgebied en rond de Jaarbeurs mogen sinds 1 januari geen dieselauto's van voor 1 januari 2001 rijden. Dat moet bijdragen aan verbetering van de luchtkwaliteit.

Effect
Volgens de wethouder heeft de milieuzone zeker effect. ,,Het verschil is gigantisch. Er zijn nagenoeg geen auto's meer in de milieuzone die er niet mogen zijn.'' Het percentage 'foute' diesels is in een jaar tijd afgenomen van 4,4 procent naar 0,5 procent van de auto's die in Utrecht rondrijden, blijkt uit vergelijkende wagenparkscans.

Toch deelde de stad het afgelopen halfjaar al bijna 11.000 boetes van 90 euro uit aan chauffeurs die de milieuzone overtraden. In mei, de eerste controlemaand, 2500; in september nog altijd 1800.

Verwachting
Van Hooijdonk zegt niet te schrikken van die aantallen. ,,Ik heb er nooit een verwachting over uitgesproken.'' Ze plaatst het aantal bonnen tegenover de 400.000 dagelijkse verkeersbewegingen in de stad.

Uit cijfers die deze krant opvroeg bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) blijkt dat minder dan 15 procent van de bonnen bij Utrechters terechtkomt, de rest is voor mensen van elders, vooral uit de vier grote steden en omliggende gemeenten.

Landelijke regeling
Van Hooijdonk weerspreekt met klem dat de communicatie over de milieuzone onvoldoende is geweest. Het is volgens haar hoog tijd dat er een landelijke regeling komt. Rotterdam voert op 1 januari volgend jaar een milieuzone in en Amsterdam bereidt die voor. ,,Het zou toch gek zijn als de mensen in Nederland allemaal brieven krijgen uit Utrecht en Rotterdam met uitleg over de milieuzone daar.''

Van Hooijdonk ziet dan ook geen reden het regime aan te passen of de milieuzone ter discussie te stellen. Wel wil ze bezien of langs invalswegen nog duidelijker waarschuwingen geplaatst kunnen worden en of ook de displays kunnen terugkeren die weggebruikers begin dit jaar informeerden of hun voertuig de milieuzone in mag.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht