Volledig scherm
Luchtfoto van treinstation Utrecht Centraal, dat jaarlijks zo’n 88 miljoen reizigers en passanten telt. © ANP

Utrechtse wethouder Van Hooijdonk moet grote mobiliteitsplannen in Den Haag binnenslepen

De gemeenteraad van Utrecht stuurt GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk met omvangrijke mobiliteitsplannen op pad naar Den Haag. De hoop en wens is dat het Rijk nog dit jaar een onderzoek start - en geld vrij maakt - voor onder meer een intercitystation bij Lunetten en een ov-ring (snelbus of tram) om de stad heen.

Dit zijn oplossingen die na jarenlange (bestuurlijke) overleggen met het rijk en provincie concreet op tafel liggen. Deze moeten de forse groei van de regio en de gemeente Utrecht tot 2030 opvangen. Een meerderheid van de raad liet donderdag weten deze mobiliteitsoplossingen voor het snelgroeiende Utrecht wel te zien zitten. Daarmee stuurden ze Van Hooijdonk op pad naar Den Haag om daar de plannen binnen te slepen.

Dat lukt áls het Rijk akkoord gaat met een nader onderzoek naar deze wensen. Als Den Haag dit daadwerkelijk doet, betekent dit ook dat een groot deel van het budget om deze alternatieve vervoersmogelijkheden mogelijk te maken door het Rijk worden gefinancierd. Ook de stad en provincie Utrecht zullen een deel voor hun rekening moeten nemen. De wethouder gaat er vanuit dat het Rijk nog dit jaar een besluit neemt over de plannen. 

Overbelast vervoerssysteem

Van Hooijdonk liet eerder weten dat het belangrijk is om actie te ondernemen omdat we ‘uit ons ov-jasje zijn gegroeid’. ,,Utrecht is een van de snelst groeiende regio’s van Nederland met een overbelast vervoerssysteem. We hebben ons tot doel gesteld om het autoverkeer niet te laten toenemen, ook al groeit de stad wel. Dat betekent dat meer mensen het ov en de fiets zouden moeten pakken. Maar juist de kwaliteit van het regionale openbaar vervoer laat te wensen over.”

De plannen richten zich op de problemen tot 2030. Voor de korte klap, tot 2025, wordt ook gewerkt aan maatregelen. Naast een aantal projecten buiten de gemeentegrenzen gaat het om bijvoorbeeld een busverbinding tussen het Utrecht Science Park en Overvecht, fietsroutes noordelijk en zuidelijk van de binnenstad en een ov-verbinding langs de Merwedekanaalzone. Utrecht denkt ondertussen ook na over mobiliteitsplannen voor na 2030 tot 2040 .

Volledig scherm
Basis van het Utrechtse mobiliteitsplan is een hoogwaardige ov-ring rondom de stad (wiel), die zoveel mogelijk ‘spaken’ met elkaar verbindt. © © Sybren Terpstra/Caarten

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht