Volledig scherm
Cécile Schijven werkt aan huis en wil haar telefoonnummer niet veranderen. © eigen foto

Utrechtse wordt gek van NS-klanten die haar bellen

Sinds anderhalf jaar weten heel veel mensen het bedrijf van de Utrechtse Cécile Schijven telefonisch goed te vinden, maar veel extra klanten levert het haar niet op. Haar nummer lijkt zoveel op dat van de klantenservice van de NS, dat mensen met vragen over de treinenloop haar bellen in plaats van het spoorbedrijf.

Soms wordt Schijven, met bedrijf aan huis, al om vijf uur 's morgens uit haar bed gebeld met de vraag of een bepaalde trein die dag wel rijdt. Ze staat de beller altijd netjes te woord, omdat die er ook niks aan kan doen. ,,Maar vervelend is het wel,'' zegt ze. ,,Als er storingen op het spoor zijn, word ik met grote regelmaat gebeld.'' 

Haar man, die aan huis ook een bedrijf runt, is soms minder begripvol voor de mensen die net een cijfertje in het telefoonnummer verkeerd kiezen en bij hem uitkomen in plaats van bij de NS. ,,Dan vragen ze bijvoorbeeld of er op Koningsdag treinen rijden. 'Nee joh, we zitten zelf al lang aan de oranjebitter!' zegt hij dan,'' vertelt Schijven. ,,Of ze vragen of ze een rolstoel in de trein mee kunnen nemen. 'Wat mij betreft wel,' zegt hij dan doodleuk.''

Niet aanpassen
Volgens Schijven heeft de NS het 030-nummer dat zoveel op dat van haar lijkt, eind 2014 in gebruik genomen. ,,Dat hebben ze via twitter inderdaad bevestigd, maar ze zeiden toen al dat ze het niet zouden aanpassen. Wel vreemd, want bijna elk bedrijf werkt tegenwoordig met 0800-nummers.''

Woordvoerder Ton Boon van de NS bevestigde dit zondag. ,,Erg vervelend voor deze mevrouw, we gaan het echter niet aanpassen. Wie het nummer goed intoetst krijgt NS aan de lijn, wie een van de cijfers verkeerd intoetst krijgt iemand anders. Een foutje is inderdaad zo gemaakt,'' zegt Boon. ,,Ons nummer staat overal, aanpassen zal het probleem ook niet oplossen en brengt weer andere problemen met zich mee; dan zijn er immers twee nummers in omloop. Ook bij een ander nummer bestaat het risico dat mensen dit verkeerd intoetsen en daarmee duperen we weer anderen.'' Waarom de NS geen 0800-nummer gebruikt, kon hij zondagmiddag niet zeggen.

Vast nummer
Ook Schijven wil haar nummer niet veranderen, omdat veel vrienden, kennissen, klanten en bijvoorbeeld ook de belastingdienst het nummer hebben. ,,Ik vind bovendien dat je als bedrijf een vast nummer moet hebben, dus overstappen op mobiel is ook geen optie voor mij.''

Voorlopig zal de overlast dus nog wel aanhouden. ,,De ene keer is het erger dan de andere keer. Als de NS problemen heeft, is de helft van de telefoontjes die ik krijg niet voor mij. Maar ik krijg ook belangrijke telefoontjes, dus ik zal toch steeds weer op moeten nemen.'' 


In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht