Volledig scherm
Onderzoekers van het UvA op Utrecht Centraal © NS

UvA onderzoekt waarom de een gelijk de weg vindt op Utrecht CS en de ander niet

Waarom is de ene reiziger op Utrecht Centraal de rust zelve, terwijl de ander in blinde paniek zijn weg probeert te vinden? En waar komen die verschillen eigenlijk vandaan? De Universiteit van Amsterdam doet op 6 en 7 oktober, het Weekend van de Wetenschap, onderzoek met één doel: de navigatie van het station optimaliseren.

Derdejaarsstudenten Psychobiologie van de UvA staan met een ‘StationsLab’ in een leegstaand winkelpand op Utrecht Centraal, waar reizigers zich kunnen aanmelden om mee te doen aan het onderzoek. ,,We willen mensen in de kader van het Weekend van de Wetenschap kennis laten maken met onderzoeken, maar in dit geval ook echt iets bewerkstelligen’’, zegt Tonny Mulder, docent op de UvA en een van initiators van het onderzoek. ,,Aan de hand van enkele experimenten kijken we naar het gedrag van de reizigers. Zo bootsen we bijvoorbeeld stressvolle situaties na, waarin we deelnemers onder tijdsdruk een opdracht laten uitvoeren om te zien wat een opgejaagd gevoel voor negatieve gevolgen heeft voor het vinden van je weg’’, noemt Mulder een voorbeeld. 

Nieuwe inzichten

Quote

We kijken bijvoor­beeld wat een opgejaagd gevoel voor negatieve gevolgen heeft voor het vinden van je weg

Tonny Mulder, UvA-docent

Eerder deed het StationsLab al onder meer Amsterdam Centraal aan, waar vooral werd gekeken naar de perceptie van wachttijd. Blom Kraakman (21) was toen één van de onderzoekers, volgende week is ze dat opnieuw. ,,Het is vooral ontzettend leuk om te doen, daarom heb ik mij weer aangemeld’’, zegt de studente. ,,In de wetenschap heb je toch vooral te maken met andere wetenschappers. Hier krijg je weer nieuwe inzichten, je maakt het wat menselijker.’’ Het meest kijkt Kraakman uit naar haar eigenbedachte experiment. ,,We laten deelnemers in een 3D-box, waarin we bekijken hoe mensen überhaupt de weg vinden. Waar ligt hun focus, hoe reageren ze op afleidingen. Daar kan nuttige informatie uit voortvloeien.’’

Overzichtelijk maken

Uiteindelijk hoopt de UvA, in samenwerking met de NS en ProRail, het station overzichtelijker te maken voor reizigers. ,,Zo heb je op Utrecht Centraal borden met heel veel informatie en pijlen erop’’, weet Mulder. ,,Is het niet gunstiger om die informatie te spreiden? Hoe lang hebben mensen nodig om op zo’n bord te vinden wat ze zoeken? Door deelnemers met een speciale eye-trackerbril te laten rondlopen, kunnen de onderzoekers registreren waar de reizigers precies naar kijken en wat de onoverzichtelijkheden zijn op een druk station. Aan de hand van onze bevindingen zou dat dan verbeterd kunnen worden.’’

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht