Volledig scherm
De bus rijdt door Schalkwijk, zonder te stoppen. © AD

Van ‘bus op afroep’ worden veel Schalkwijkers niet blij

De aanstaande proef rond Schalkwijk met streekbussen die alleen nog op afroep rijden, verdeelt de geesten in het Houtense dorp. Het flexibele systeem komt in de plaats van de vaste tijden waarop nu nog een bus door het dorp rijdt.

En daar worden veel Schalkwijkers niet blij van, stelt fractievoorzitter Gerard Zandbergen van inwonerspartij ITH. Een veelgehoorde klacht in het dorp is volgens hem: „Als ik twee keer per dag een bus moet bellen, ga ik liever fietsen.”

Quote

Ik hoop niet dat mensen straks geen gebruik meer maken van de busdienst omdat ze het allemaal te ingewik­keld of onduide­lijk vinden

Jan Baas

Zandbergen heeft schriftelijke vragen gesteld aan burgemeester en wethouders van Houten. Hem stoort het vooral dat niet vooraf is gesproken met inwoners. In het bijzonder doelt hij op de regelmatige busreizigers.

De proef start 9 december, als de nieuwe dienstregeling van kracht wordt. Het is feitelijk een primeur in de provincie Utrecht, maar de verwachting is nu al dat binnen afzienbare tijd ook op andere, vooral onrendabele lijnen bussen op afroep gaan rijden. „Het budget dat we hebben voor openbaar vervoer in de provincie Utrecht kunnen we maar één keer besteden. Tegelijk zien we elk jaar het aantal reizigers stijgen. Het kan niet anders of we moeten chauffeurs en de bussen zo efficiënt mogelijk inzetten”,  zegt provinciewoordvoerder Ron van Dopperen.

Bus bestellen via telefoon of app

De lijnen 45, 49 en 149 rijden door Houten en bedienen ook het buitengebied van de gemeente. Het experiment komt erop neer dat de bus de komende twee jaar pas gaat rijden als hij telefonisch of via een app wordt besteld. Ook in de Houtense kern Tull en ’t Waal komen haltes. 

Het is de bedoeling dat ritten zoveel mogelijk worden gecombineerd. Het systeem gaat erg lijken op de Regiotaxi. Die rijdt eveneens op afroep, maar richt zich in eerste instantie op mensen die slecht ter been zijn. Van Dopperen sluit niet uit dat vervoerder U-OV (Qbuzz) nauw met de Regiotaxi gaat samenwerken. De provincie zelf is betrokken als subsidieverstrekker.

Van Dopperen: „De proef rond Houten en Schalkwijk staat of valt met goede communicatie. Reizigers moeten precies weten hoe het werkt en wat ze mogen verwachten. Daar gaan we de komende tijd veel aandacht aan besteden. Als mensen de bus bestellen, moet die er ook binnen een bepaalde tijd echt zijn.”

Jan Baas is een van de Schalkwijkers die hun bedenkingen hebben. „Ik hecht erg aan de leefbaarheid van het dorp. Daar hoort een goede bereikbaarheid bij. Ook als je geen auto hebt, moet je ergens naartoe kunnen. Ik hoop niet dat mensen straks geen gebruik meer maken van de busdienst omdat ze het allemaal te ingewikkeld of onduidelijk vinden. Ik vraag me ook af waarom niet eerst een proef in de daluren wordt gehouden. En ga dan vervolgens met mensen in gesprek die wél reizen in de spits.”

Beter flexibel dan geen bus

Cora Gerritsen is raadslid voor het CDA en woont in Schalkwijk. „Sommigen betreuren dat de vaste dienstregeling verdwijnt. Maar ik denk dat je beter een flexibele busdienst kunt hebben, dan straks helemaal geen bus meer. Als de belbus op tijd gaat rijden en je weet dat wij er als gemeente haltes bij krijgen in ons buitengebied, dan kun je ook stellen dat we erop vooruitgaan.”

De 82-jarige mevrouw Van Hengstum ging tot voor kort geregeld met de streekbus naar Houten en van daaruit verder naar haar zus in Utrecht. „Of dat nieuwe belsysteem zo slecht is, durf ik niet te zeggen. Maar er zit nu toch haast nooit iemand in die bus. Dus zoveel missen we er blijkbaar niet aan. Ik ga tegenwoordig met de Regiotaxi. Die bevalt me erg goed.”

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht