Fietsers wachten bij spoorbomen op de Koningsweg in Utrecht terwijl de Uithoflijn langsrijdt
Volledig scherm
Fietsers wachten bij spoorbomen op de Koningsweg in Utrecht terwijl de Uithoflijn langsrijdt © Foto Ruud Voest

Vanaf december komt op de Uithoflijn elke twee minuten een 75 meter lange tram voorbij

De trams op de Uithoflijn gaan vanaf december zestien keer per uur rijden. Een ritje van Utrecht Centraal naar de Uithof gaat wel een ietsjepietsje langer duren dan gepland.

Het streven was om in 17 minuten op de Uithof te zijn. Dat blijkt in de praktijk echter niet realistisch, zo meldt de gemeente Utrecht. Voor de nieuwe dienstregeling van tram 22, zoals de Uithoflijn officieel heet, wordt dan ook 18 minuten aangehouden als reistijd. Vanaf Utrecht Centraal en de Uithof vertrekt vanaf december elke kleine 4 minuten een tram.

Voor passanten op bijvoorbeeld de Koningsweg wordt die nieuwe dienstregeling wellicht even wennen. Het betekent dat de spoorbomen 32 keer per uur dicht gaan om de 75 meter lange trams te laten passeren. 

Addertje

Er is overigens nog wel een addertje onder het gras. De nieuwe dienstregeling gaat alleen van kracht als alle beveiligingssystemen goed werken. Door het uitbreken van de coronacrisis is het echter onzeker of de software snel genoeg up-to-date gemaakt kan worden. De gemeente hoopt daar deze zomer meer over te kunnen zeggen. Als gevolg van de coronacrisis lag de Uithoflijn de afgelopen weken tijdelijk helemaal stil. Vanaf vandaag rijden de trams weer in de spits.

Eerder zei de provincie Utrecht al dat de kans bestaat dat de Uithoflijn vanaf volgend jaar ook in de weekenden gaat rijden. Supporters van FC Utrecht zouden dan op wedstrijddagen met de tram naar het stadion kunnen.

Goede start

In de eerste periode dat de Uithoflijn reed — op 16 december was het eerste ritje — vielen dagelijks gemiddeld vijf trams uit. Toch is de gemeente Utrecht tevreden over de eerste maanden van de tramlijn. ‘Over de eerste elf weken is de beschikbaarheid van tram 22 gemiddeld 91 procent geweest, gemeten in vertrekpunctualiteit vanaf de beginhalte. Voor een nieuwe tramverbinding is dat een goede start’, zo schrijft de gemeente.

De gemeente Utrecht had nog meer goed nieuws te melden: na alle financiële tegenvallers bij de aanleg, lijkt er op de laatste, opgehoogde begroting uiteindelijk geld over te blijven. Twee jaar geleden moest in allerijl 84 miljoen euro bijgelegd worden, waardoor de totale aanlegkosten ruim boven een half miljard euro zouden komen. Van die 84 miljoen lijkt uiteindelijk 8 miljoen euro niet nodig te zijn.

Bekijk hier de video die we maakten toen de Uithoflijn een maandje in gebruik was:

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht