Volledig scherm
© ANP

Vanaf eind 2019 langere treinen tussen Utrecht en Amsterdam

Eerder dan gepland, namelijk al over een jaar, moeten langere treinen tussen Amsterdam en Utrecht een oplossing zijn voor bomvolle treinen. Het traject is een van de drukste stukken spoor van het land. 

Een noodzakelijke aanpassing bij het station van Nijmegen wordt drie jaar vervroegd. In Nijmegen eindigen en beginnen treinen naar Schiphol, die ook Amsterdam-Zuid en Utrecht aandoen.

Door de ingreep kan NS op de drukste momenten van de dag met treinen van twaalf rijtuigen gaan rijden, meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Dat betekent 200 zitplaatsen extra per rit, tegen de duizend plekken nu in tien rijtuigen.

De NS is blij dat de aanpassingen op station Nijmegen worden vervroegd. „Als de werkzaamheden zijn afgerond, kunnen we de treinen op de belangrijke lijn van Nijmegen naar de Randstad fors verlengen. En dat met maar één wissel. Dat laat zien dat het naar voren halen van investeringen loont”, aldus Roger van Boxtel, president-directeur bij NS.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht