Volledig scherm
De verbreding van de A27 ter hoogte van Amelisweerd in voorlopig van de baan. © Marnix Schmidt

Verkeersdeskundige: ‘Bredere snelwegen helpen Utrecht niet van fileprobleem af’

De stad Utrecht loopt versneld aan tegen groeiende verkeersproblemen, nu de A27 en de A12 voorlopig niet worden verbreed. Maar het is tegelijk een illusie te denken dat verbreding van deze rijkswegen een oplossing biedt voor het fileleed.

Dat zegt verkeerskundige Ruud Hornman, verbonden aan de internationale school in Breda (voorheen de Verkeersacademie Tilburg). „Het absorptievermogen van een stad kent zijn grenzen. Op zeker moment kan er niet één auto meer bij. Als we desondanks steeds weer nieuw asfalt blijven aanleggen, nodigen we elkaar ook steeds opnieuw uit in die auto te stappen. Net zolang tot alles weer gewoon vol staat. Past het dan niet meer in de stad, dan loopt het wel vol aan de randen ervan.”

Volledig scherm
Verkeersdeskundige Ruud Hornman.

De Raad van State zette donderdag een streep door het tracébesluit van de minister. Verbreding van de snelwegen zou onder meer leiden tot toename van de stikstofuitstoot bij Amelisweerd. Om die reden, aldus de Raad van State-rechter, had de vergunning nooit verleend mogen worden. Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen kan nu met een aangepast besluit alsnog proberen de verbreding te regelen. Dat levert in elk geval een vertraging van enkele jaren op.

Uitstel, geen afstel

Ook Hornman denkt dat er hooguit sprake zal zijn van uitstel, niet van afstel. „Het is nu al zo dat een enkel verkeersongeval in de spits kan leiden tot een urenlang verkeersinfarct bij Utrecht. De kans daarop wordt de komende jaren alleen maar groter. Zonder verbreding sneller dan mét verbreding. Hoe dan ook blijven we met z’n allen maar in die auto stappen. Ook al klagen we steen en been over de files. Dat is een kwestie van mentaliteit, die je met extra asfalt niet gaat aanpakken.”

De trein als alternatief kent daarbij ook zijn plafond, betoogt Hornman. „Je ziet het in de Randstad al, de treinen zitten overvol. Zonder mega-investeringen kunnen die het straks ook niet meer aan. Dit alles vloeit voort uit onze enorm toegenomen mobiliteitsbehoefte.”

Rekeningrijden

Hornman vindt het hoog tijd geworden het verkeersbeleid over een andere boeg te gooien. „We vinden het acceptabel een uur in de auto te zitten naar ons werk, ook al staan we een flink deel daarvan in de file. Die behoefte moeten we niet blijven faciliteren met extra asfalt. Geen minister waagt zich er tot op heden aan, maar ik denk toch dat we in plaats daarvan uiteindelijk niet ontkomen aan een vorm van rekeningrijden. Alleen een duidelijke prijsprikkel helpt ons automobilisten kiezen voor een gedoseerd en gefaseerd gebruik van onze snelwegen. Daarnaast moeten we het volop zoeken in alternatieven. De afstand woon-werk zoveel mogelijk bekorten, bijvoorbeeld. En scholen en bedrijven zouden de mogelijkheid van thuiswerken aanzienlijk vaker moeten benutten.”

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht