Volledig scherm
Fietsers wachten bij spoorbomen op de Koningsweg terwijl de testrit van de Uithoflijn langsrijdt. © Foto Ruud Voest

Verkeerslobby over Utrecht: ‘Maak tramtunnel mét fietspad ónder de Neude door’

Een tramtunnel met fietspad van Utrecht Centraal Station tot voorbij de Neude moet het station gaan ontlasten. Daarnaast moet er een treinstation op de Koningsweg komen en zou er een goede busverbinding moeten komen tussen de A12/Lunetten en De Uithof.

Dat is het wensenlijstje voor Utrecht dat de mobiliteitsalliantie (25 samenwerkende organisaties en ondernemingen die zich bezighouden met mobiliteit) vanochtend in een Deltaplan 2030 voor Nederland presenteert. Voor de plannen is (nog) geen geld, maar de verkeerslobby wil dat er fors wordt geïnvesteerd in mobiliteit om te voorkomen dat Nederland dichtslibt.

Volgens Annemarie Zuidberg van Qbuzz is er ‘geen uitputtende lijst’ met plannen voor Utrecht, maar vormen de ideeën ‘een startpunt voor verder overleg met alle betrokkenen’. ,,Belangrijk is om het drukke Utrecht Centraal Station te ontlasten. Dat kan onder andere door zo veel mogelijk mensen aan de randen van de stad op te vangen.’’ Dat idee sluit aan bij de gemeentelijke visie op mobiliteit

Snelle busverbinding

Daarbij denkt de alliantie aan een treinstation Utrecht Koningsweg aan de spoorlijn Utrecht-Arnhem, en een hoogwaardige ov-verbinding tussen de A12/Lunetten en De Uithof. ,,Op deze manier wordt het Centraal Station Utrecht ontlast en hebben we aan die kant van de stad een snelle verbinding met De Uithof. We denken dan aan een snelle busverbinding, maar dit zou ook een tram kunnen zijn.’’

De verkeerslobby denkt dat deze twee opties, die al vaker in mobiliteitsstudies naar voren zijn gekomen, echter niet afdoende zijn, gezien de verwachte toename van het verkeer en de groei van de stad. Vandaar dat zij ook een ‘nieuw’ idee naar voren brengen: een tramtunnel vanaf Utrecht CS. ,,En als je dan toch ondergronds gaat, maak er dan ook meteen een fietspad in,’’ zegt Zuidberg namens de 25 partners. 

Ondergronds

Volgens de verkeerslobby hoeft er met deze oplossing niet elke minuut een bus over de Neude en zorgt dit voor minder drukte op een van de drukste fietspaden van Nederland, dat bij het Vredenburg. De partijen denken dat de Uithoflijn vanaf het station ondergronds doorgetrokken kan worden. ,,Onder de Neude door, over een lengte van ongeveer één kilometer. We weten nog niet hoe de tunnel precies zou moeten lopen, dat moet verder onderzocht worden.’’

In het Deltaplan opperen de partijen ook om een zogenoemde ‘smart bus’ in te zetten op de A27 tussen Breda en Utrecht. ,,Een trein kan wel, maar kost veel geld en lijkt financieel onhaalbaar’’, zegt Zuidberg. ,, Wij denken nu aan een hoogfrequente busverbinding die op een aparte busbaan goed door kan rijden en comfortabel is.’’

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470104 of stuur een email naar: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht