Volledig scherm
Vanwege de oe © Foto Ruud Voest

Vernieuwingen winkelcentrum Kanaleneiland geven bewoners hoop

Winkelcentrum Nova in Kanaleneiland heeft een gedaanteverwisseling ondergaan. Maar ondanks alle vernieuwingen zijn bewoners nog kritisch over hun eigen winkelplek in de wijk.

Quote

Het winkelcen­trum heeft een betere uitstra­ling gekregen

Wijkbewoner Niels Bouwman (29)

Dat de uitstraling van het op twee na grootste winkelcentrum van Utrecht positief is veranderd, daar zijn alle bezoekers het wel over eens. ,,De entourage is verbeterd en ook de komst van Meltem Plaza zorgt voor veel extra bezoekers’’, klinkt het op zaterdagmiddag enthousiast. ,,Het winkelcentrum heeft een betere uitstraling gekregen’’, verwoordt wijkbewoner Niels Bouman (29) het heersende gevoel treffend.

Maar net als zijn vriendin Rianne van Rijn (27) voegen vrijwel alle bezoekers daar direct aan toe ook zorgen te hebben. Vooral over het winkelbestand, dat de afgelopen jaren zo hard terug is gelopen. Hubo, C&A, Jumbo: het zijn nog maar enkele voorbeelden van de ketens die allemaal vertrokken uit de wijk. Ze maakten plaats voor leegstand of voor winkels waar niet iedereen even enthousiast over is.

Acties

,,Wij gaan vooral naar Action, Kruidvat en de Albert Heijn hier’’, zeggen Niels en Rianne. Dat vooral de grootgrutter een publiekstrekker is, bevestigen ook Arnold (61) en Greet (74) Schoonhoven. Ze zijn al tientallen jaren trouwe bezoekers van het winkelcentrum en gaan zelf ook graag naar de Vomar. ,,Vooral afgelopen drie maanden worden hier allerlei activiteiten georganiseerd, dat merk je wel’’, is Greet voorzichtig positief over de toekomst van de omgeving met nu zo'n 40 winkels.

Zo wandelen deze zaterdag bijvoorbeeld Star Wars figuren rond, tijdens een speciaal Lego-evenement. En ondertussen worden kinderen geschminkt. Afgelopen weken gaven ook al beelden van dierentuindieren kleur aan het centrum en zijn er allerlei winacties. Het past bij de energie die gestoken wordt in het aantrekkelijker maken van de omgeving.

,,Maar dan moeten ze ook eens wat doen aan de toegang van die parkeergarage’’, vindt wijkbewoner Rob Heitink (61). ,,Het parkeren is op deze manier lastig en veel mensen vinden zo’n garage inrijden toch al niet fijn.’’ Klachten over het sinds dit jaar ingevoerde betaald parkeren heeft de trouwe bezoeker niet.

Verloop

Ook René de Haan komt al zeker vijftien jaar in het winkelcentrum. Hij zegt met name door leegstand en vertrekkende winkels het centrum af zien glijden. ,,Het verloop is groot.’’ Diverse bezoekers zeggen opgevangen te hebben dat de huurprijzen voor diverse ondernemers te gortig zijn. ,,Straks heb je hier alleen nog maar de Albert Heijn en de Vomar over’’, vreest Mohamed Driouech (18). Hij komt al zijn hele leven hier, zegt de jonge Utrechter. 

Veel andere bezoekers zijn minder somber. Ze zien het winkelcentrum langzaam maar zeker opkrabbelen na moeilijke jaren. Eerder dit jaar liet de winkelcentrumeigenaar in het AD Utrechts Nieuwsblad ook al weten het winkelbestand graag uit te gaan breiden met een juwelier, een parfumerie en een fietsenwinkel. Aangevuld met ‘jongere en hippe winkels’.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht