Volledig scherm
Het iconische 'blauwe bord' met daarop de vertrektijden van de treinen verdween in oktober 2011 uit de stationshal. © Jeroen Jumelet

Vertraging voor groot vertrektijdenbord Utrecht Centraal

Het duurt langer voordat het nieuwe megabord met actuele reisinformatie terugkeert in de stationshal van Utrecht Centraal. De NS meldt dat de plannen vertraging oplopen, omdat het niet is gelukt een geschikte leverancier te vinden. Er is besloten tot een nieuwe aanbesteding.

Vorig jaar meldde de NS dat op verzoek van veel reizigers het grote informatiescherm met de vertrektijden van het komende half uur zou terugkeren op de stations van Utrecht, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Veel reizigers hebben heimwee naar het iconische informatiepaneel, dat in 2011 uit de stationshal verdween. Ze kunnen slecht overweg met de kleinere digitale schermen.

De verwachting was dat de nieuwe digitale variant van het blauwe ratelende informatiebord in de loop van dit jaar zou terugkeren. Maar ProRail en NS, zo blijkt nu, hebben geen geschikte leverancier kunnen vinden.

Gat

Volledig scherm
De huidige informatieschermen in de Utrechtse stationshal. © ANP

Het gat tussen de aanbiedingen en de eisen van de NS is te groot, waardoor er geen deal met geïnteresseerde leveranciers kon worden gesloten. „Kwaliteit gaat boven tijd, zo ook bij deze reisinformatieschermen. We willen een betrouwbaar en kwalitatief scherm kunnen bieden, waarvan veel reizigers, sinds het afscheid van het grote blauwe klapperbord in Utrecht, hebben aangegeven dit graag terug te willen zien”, zegt NS-woordvoerder Anita Middelkoop.

„Ook vinden we het belangrijk dat de schermen een lange tijd meekunnen. We hebben er alle vertrouwen in dat we de nieuwe aanbesteding zo snel mogelijk kunnen starten”, vervolgt ze.

Voorbereidingen

Wanneer de nieuwe schermen nu worden opgehangen, is onbekend. Maar volgens Middelkoop zijn NS en ProRail in afwachting van de aanbesteding al druk bezig met het treffen van voorbereidingen. „Zo zijn we bezig met de bepaling van de locaties, de praktische zaken zoals de ophangsystemen en natuurlijk de vormgeving van de schermen.”

De nieuwe informatieborden gaan niet klapperen. Het  gaat om digitale borden. Het iconische blauwe klapperbord hing tot 28 oktober 2011 in de Utrechtse stationshal. Het 3000 kilo zware bord werd daarna overgebracht naar het Spoorwegmuseum.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht