Volledig scherm
Buschauffeurs hebben tussen Utrecht en Veenendaal last van notoire wanbetalers. © Marnix Schmidt

Wanbetalers in bussen tussen Utrecht en Veenendaal uit azc aangepakt

Bewoners van het asielzoekerscentrum in Leersum, die zonder te betalen meerijden met de bus, vormen een groot probleem tussen Utrecht en Veenendaal. De wanbetalers op lijn 50 zijn een doorn in het oog van chauffeurs en reizigers. „Dit tolereren we absoluut niet, een locatieverbod en overplaatsing zijn een optie.”

De problemen met reizigers vanaf de Hoogstraat die niet betalen spelen al maanden, weet Keolis, het moederbedrijf waar busmaatschappij Syntus onder valt. „Maar de problematiek laait nu op, het was niet altijd zo erg als nu”, stelt woordvoerster Lotte Hendriksen. Zij benadrukt dat de veiligheid van reizigers en buschauffeurs voorop staat en dat aanpak van de problemen prioriteit heeft.

Met zowel de provincie Utrecht (opdrachtgever) als met vertegenwoordigers van het asielzoekerscentrum en met de politie vindt overleg plaats over de problemen. „We proberen inzicht te krijgen in de situatie en nemen maatregelen.” Vaker controles en meer toezichthouders op de lijn zijn de eerste acties. Verder is om de situatie voor chauffeurs en reizigers te verbeteren een kaartjesautomaat in het asielzoekerscentrum in beeld. Hier kan ook met contant geld betaald worden. In de afgelopen weken gebruikten de wanbetalers nog als excuus dat ze in de bus alleen met pin kunnen betalen en dat ze dat niet kunnen.

‘Stevig gesprek’

Woordvoerster Carine Portengen van het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) benadrukt dat de betrokkenen in het asielzoekerscentrum allemaal een ov-chipkaart hebben gekregen. Net zoals hun is uitgelegd hoe deze kaart werkt. „Dat wij nu deze klachten binnenkrijgen via de wijkagent is heel vervelend, vooral voor buschauffeurs en passagiers.” 

Ook het COA noemt het van groot belang om iets te doen aan de problemen en stelt uit te zoeken wie de wanbetalers zijn. „Met hen willen we een stevig gesprek, omdat ze zich zo niet moeten gedragen.” Naast boetes opleggen en leefgeld inhouden zijn bij onverbeterlijk gedrag een locatieverbod en zelfs overplaatsing vanuit Leersum in beeld. Portengen: „Voor dit soort gevallen hebben we een opvanglocatie met extra toezicht en begeleiding, om gedragsverandering tot stand te brengen.”

Ontoelaatbaar

Betrokken buschauffeurs en de ondernemingsraad van Syntus Utrecht mogen niet reageren op de problemen. De provincie Utrecht noemt het gedrag op de lijn ‘ontoelaatbaar’. „De bus moet veilig zijn voor medewerker en reiziger. Iedereen moet betalen om mee te reizen en iedereen behoort zich te gedragen in het openbaar vervoer. We hebben samen met de vervoerder, het azc en de politie nauw overleg over de situatie.”

Burgemeester Frits Naafs van Utrechtse Heuvelrug stelt dat de situatie zo snel mogelijk onder controle moet komen. „We hebben hier in Leersum al decennialang een azc met draagvlak en dit soort gedrag van enkelen moet dat draagvlak niet ondermijnen. Het gros gedraagt zich prima, zoals iedereen in het openbaar vervoer zich hoort te gedragen. De misdragingen moeten stoppen. Het is van belang dat het COA ingrijpt en chauffeurs doorgeven wie dit doet. Wie niet horen wil moet maar voelen.” Begin december is een gesprek tussen alle partijen over het effect van alle maatregelen die tot dan toe genomen zijn.   

Geen zicht op asiel

Volgens het COA verblijven op de locatie in Leersum zowel mensen die zicht hebben op een verblijfsvergunning als mensen uit ‘kansloze’ landen. Die laatste groep betreft mensen uit zogenoemde veilige landen zoals Algerije, Marokko of Tunesië. Zij hebben geen zicht op permanent asiel in Nederland en zorgden eerder voor problemen in onder meer in Rotterdam en Ter Apel. In die laatste plaats was dat ook rond een bus bij het asielzoekerscentrum. Lokaal zijn maatregelen te treffen tegen dit soort overlastgevers. Onduidelijk is nog tot welke groep de overlastgevers rond Leersum behoren.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht