Foto ter illustratie.
Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP

Weekend lang geen treinen Utrecht-Den Bosch. Wat nu?

Het hele weekend rijden geen treinen tussen Utrecht en Den Bosch en tussen Utrecht en Tiel. ProRail meldt dat op vrijdag, zaterdag en zondag wordt gewerkt aan het spoor. Reizigers kunnen gebruikmaken van stop- en snelbussen. Verslaggever Martijn Verburg was één van hen.

Voor een argeloze reiziger, die niet continu op zijn NS-reizenapp kijkt, is deze droge mededeling op een klein klapbord bij de entreepoortjes van station Culemborg toch even slikken. ‘Er worden voorbereidingen getroffen voor de aanleg van een nieuwe spoorbrug over de Linge. Ook worden de bovenleidingen aangepast en wordt het spoor tussen Geldermalsen en Den Bosch vernieuwd’, zie ik op mijn telefoon.

Wat nu? Eerst maar eens inchecken. Of hoeft dat niet? Als ik de jongeman naast mij vraag of dit nu wel of niet de bedoeling is, antwoordt hij: ‘Ik weet het niet, maar ik ga het niet doen. Want het is me al eens overkomen dat ik aan het eind van de busreis ineens niet meer kon uitchecken en de paal mij doodleuk vertelde dat ik dat eerst moest doen voordat ik weer verder kon reizen. Dat poortje bleef halsstarrig dicht’. Fijn, ik heb dus al wel ingecheckt.

Haringen in een ton

Achter mij rijdt op dat moment net de overvolle, door NS gehuurde touringcar weg. Ik kan de chauffeur er met handgebaren nog net toe verleiden om te stoppen. ‘Naar Houten’ zegt hij wat geïrriteerd... ‘En achterin instappen.’ Dat moet ook wel, want voor in de bus staan mijn niet heel vrolijke medereizigers als haringen in een ton. Deze bus zit eigenlijk onverantwoord vol.

Als we al hobbelend met behoorlijk hoge snelheid de afslag naar station Houten Castellum passeren, komt de mevrouw naast mij, die net als ik tegen de wc-deur zit geplakt, erachter dat deze bus niet via Castellum gaat. Dat schijnt wel gemeld te zijn, maar de chauffeur heeft ervoor gekozen om Radio 2 de boventoon te laten voeren, zodat deze melding totaal onopgemerkt is gebleven.

Mevrouw krijgt bij het infopunt op station Houten te horen dat ze met de trein weer terug moet naar Castellum. De vriendelijke infomedewerker kan mij gelukkig wel helpen met zijn mobiele uitcheckpaal, zodat ik op station Houten weer gewoon verder kan reizen. Dat het grootste deel van de medereizigers niet ingecheckt is en dus gewoon gratis naar Houten is gehobbeld, mag de pret niet drukken.

Op station Houten is de stemming er niet vrolijker op geworden. De eerstvolgende stoptrein naar Utrecht Centraal komt over ruim een half uur. Het gezucht op het overvolle perron is niet van de lucht en de wetenschap dat dit circus zich vanmiddag in omgekeerde volgorde herhaalt, maakt het er ook niet beter op. In de bloedhete trein zegt een oudere vrouw, op een met mayonaise besmeurde stoel tegenover mij: ‘En vindt op dat drukke Jaarbeursplein dan maar eens de goede bus terug...’

Volgens een woordvoerder van NS gaan werkzaamheden aan het spoor altijd gepaard met hinder. ,,Er kunnen minder mensen in een bus, het vervoermiddel is afhankelijk van ander verkeer en dus gevoeliger voor vertraging. Daar komt bij dat een station is gemaakt om treinen te ontvangen. Een bus kan dicht bij een station stoppen, maar een bus is nooit een vervanging van een trein. Dat onderkennen wij, maar we proberen wel om de overlast zoveel mogelijk te voorkomen.’ 

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht