Volledig scherm
De tunnelbak liep vorige week snel vol met water. © Wander Ogterop - Facebook

Weigerende pomp waarschijnlijk oorzaak waterballet in tunnelbak bij station

Vermoedelijk een defecte pomp is er de oorzaak van dat vorige week de tunnelbak onder het spoor van station Driebergen-Zeist vol met regenwater liep. Volgens een woordvoerder van aannemer BAM Infra is het probleem inmiddels verholpen.

Auto’s moesten vorige week bij de zware regenbuien stapvoets door de tunnel. Door de uitzonderlijke hoeveelheid regen was de tunnelbak volgelopen met water. In de bak stonden enkele tientallen centimeters water.

Water is de grootste vijand van de aannemer die het nieuwe station bouwt. Ter plekke staat het grondwater namelijk erg hoog, ongeveer een tot twee meter onder het maaiveld. Daardoor moest onder andere de fietskelder op een bijzondere manier worden gebouwd. Er werd een gat gegraven tot zeven meter diepte, waarna speciale ankers in de vloer werden geplaatst, terwijl het enorme gat helemaal onderwater stond. Ook onderwater is vervolgens een betonnen vloer gestort. Pas daarna kon het water worden weggepompt.

Min of meer dezelfde techniek is toegepast bij de tunnelbak. Die ligt 6 meter onder het maaiveld. Dus eigenlijk ook 4 tot 5 meter onder water. De tunnelbak is helemaal waterdicht uitgevoerd. Dat heeft als nadeel dat het water dat tijdens een regenbui in de tunnelbak valt, niet weg kan. Daarvoor is een oplossing bedacht in de vorm van een waterberging: een enorme kelder die het regenwater uit de tunnelbak opvangt.

Het water wordt vervolgens uit de waterberging gepompt en afgevoerd. Volgens een woordvoerder moet het daar vorige week ergens zijn misgegaan. ,,Óf de kelder was al gedeeltelijk vol, óf de pompen hebben niet gewerkt. Daardoor kwam de tunnelbak onder water te staan.’’

Kleinere buffer

Omdat het langere tijd droog is geweest, hoefden de pompen ook een poos niet in werking te treden. Het kan volgens de woordvoerder dus heel goed mogelijk zijn geweest dat de pompen al langere tijd niet functioneerden. „Het water werd vorige week in ieder geval niet uit de waterberging gepompt. Wellicht stond er al wat water in de berging, waardoor de buffer veel kleiner bleek dan normaal.’’

Het gevolg was dat automobilisten stapvoets door de tunnelbak moesten rijden om de auto niet vol water te laten lopen. Dat het systeem niet heeft gewerkt, is volgens de woordvoerder uitzonderlijk, net als de enorme hoeveelheid regen die vorige week viel.

Volledig scherm
De tunnel in droge omstandigheden. © Jeroen Jumelet

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht