Volledig scherm
De Rijnbrug bij Rhenen. © Herman Stover

Wel geld voor Rijnbrug Rhenen, niet veel voor tunnel

De Rhenense wethouder Hans Boerkamp is met gemengde gevoelens teruggekeerd van een vergadering van de statencommissie in Utrecht: het geld voor de verbrede Rijnbrug tussen Rhenen en Kesteren komt er wel. Maar de provincie vindt dat Rhenen zelf fors moet meebetalen aan een eventuele fietstunnel naar Achterberg.

Boerkamp: ,,Iedereen onderschrijft de noodzaak voor de verdubbeling van de Rijnbrug om de files tegen te gaan. 

Ook nu de totale kosten daarvan worden begroot op 85 miljoen euro, terwijl er vroeger in een minder verbrede variant gedacht werd aan 25 miljoen euro. Dat is dus winst, ik verwacht dat Provinciale Staten van Utrecht hier in december mee in gaat stemmen.’’ 

Ook de provincie Gelderland besluit in december. De beide provincies dragen dan elk ongeveer 40 miljoen euro bij, 5 miljoen wordt betaald door de Regio's FoodValley en Rivierenland.

Sneller

Boerkamp bepleitte in het Utrechtse provinciehuis samen met ondernemers en bewoners uit Rhenen en Kesteren de financiering door de provincie: ,,En ik heb ook met grote nadruk gevraagd om versnelling. Ik vind 2025 als oplevering van de brug erg laat en heb dus gevraagd om eerder te beginnen dan in 2022. De gedeputeerde deed nog geen toezeggingen, maar ik kreeg wel steun van statenleden voor dit pleidooi. Afwachten maar dus, maar het duurt nog wel erg lang voordat het 2025 is en zo lang wil Rhenen niet met de verkeersellende zitten.’’

Fietstunnel

Quote

Zo lang wil Rhenen niet met de verkeersel­len­de zitten

Hans Boerkamp, wethouder Rhenen

Minder voorspoedig is de stand van zaken rond de door Rhenen vurig gewenste  fietstunnel onder de provinciale weg N233 tussen Rhenen en Achterberg. Die kruising ligt een kilometer ten noorden van de Rijnbrug.

Boerkamp: ,,De provincie snapt dat we die tunnel willen uit het oogpunt van de verkeersveiligheid. Maar de onveiligheid wordt door hen niet zo hoog ingeschat dat ze vinden dat ze bijna alles moeten betalen. Die tunnel zou 10 miljoen moeten kosten en de provincie vindt dat Rhenen daar dan zelf de helft van moet betalen: 5 miljoen. Dat vind ik niet reëel. Onze totale gemeentelijke begroting bedraagt 43 miljoen euro, dan is 5 miljoen voor één fietstunnel een onevenredig groot bedrag. Provinciale statenleden leken gevoelig voor dat argument, maar de gedeputeerde deed nog geen toezeggingen helaas.’’

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht