Volledig scherm
Directeur en mede-oprichter Robbert Lohmann van 2getthere © Roel Dijkstra

Wereldprimeur voor Utrechts bedrijf: bussen zonder chauffeur

De zelfrijdende bussen van het Utrechtse bedrijf 2getthere gaan in 2020 de openbare weg op. In Capelle aan den IJssel begeven de bussen zich voor het eerst tussen andere auto's zonder dat er een bestuurder in de bus aanwezig is. Een wereldprimeur, aldus het bedrijf.

Quote

Qua verkeerssi­tu­a­tie is het hier ideaal om te starten: het zijn twee rijbanen die in het midden gescheiden zijn door een middenberm

Robbert Lohmann

Onder de rook van Rotterdam, in Capelle aan den IJssel, rijden al sinds 1999 zelfrijdende bussen van het Utrechtse bedrijf 2getthere op een eigen weg van een kilometer of twee. De route tussen metrostation Kralingse Zoom en kantorenpark Rivium is vrijwel afgesloten van het normale verkeer, dat tegengehouden wordt door slagbomen op de kruisingen.

Maar daar komt in 2020 een paar honderd meter bij en dan echt op de openbare weg. ,,Qua verkeerssituatie is het hier ideaal om te starten: het zijn twee rijbanen die in het midden gescheiden zijn door een middenberm. Het is allemaal relatief open, waardoor je sensoren goed naar de omgeving kunnen kijken. En het fietspad ligt apart'', somt operationeel directeur en mede-oprichter Robbert Lohmann van 2getthere op. Stoplichten houden straks het overige verkeer tegen als de bus erop wil rijden.

Chauffeur verplicht 
Helemaal nieuw is zelfrijdend vervoer op de openbare weg niet. Zo reed er in het Drentsche Appelscha in september al een paar dagen een zelfrijdende bus, net als binnenkort in Wageningen. Maar daar zat nog altijd een bestuurder in, ook al had hij in feite geen stuur. De Nederlandse wetgeving verplicht nu nog de aanwezigheid van een chauffeur in de bus. Bovendien ging het hier om tijdelijke projecten om te demonstreren wat er al mogelijk is en om te oefenen in een echte omgeving.

Quote

We denken dat deze wetgeving verder zal zijn in 2020

Robbert Lohmann

Lohmann heeft er vertrouwen in dat de wetgeving tegen 2020 zo ver is dat zijn bussen zonder bestuurder de openbare weg op mogen. Het kabinet stemde vandaag in met een wetsvoorstel die experimenten zonder chauffeur aan boord binnenkort mogelijk maakt.

Mogelijke voorwaarden zijn wel dat andere weggebruikers gewaarschuwd worden dat het gaat om een voertuig met een bestuurder op afstand, en dat ze weten wanneer en waar zij zo'n zelfrijdend voertuig tegen zouden kunnen komen. Lohmann: ,,We denken dat deze wetgeving verder zal zijn in 2020."

De bussen van 2getthere rijden, net als nu op de eigen weg, straks op de openbare weg ook met een beheerder op afstand die alle voertuigen tegelijk in de gaten houdt. 2getthere kreeg 4,2 miljoen subsidie van de Verkeersonderneming in Rotterdam om de uitbreiding mogelijk te maken.

Zie hieronder een promotiefilmpje van 2getthere.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht