Volledig scherm
Zelf een bootje maken van een klomp, tijdens een eerdere editie van het Werfweekend in Vreeswijk. © Museumwerf Vreeswijk

Werfweekend Vreeswijk in teken van de beurtvaart

Museumwerf Vreeswijk in Nieuwegein zet haar jaarlijkse Werfweekend, 1 en 2 september aanstaande, in het teken van de beurtvaart. Op de werf is dan een aantal oude beurtschepen van binnen te bekijken.

Er worden ook laad- en losdemonstraties gegeven, onder andere met het gerestaureerde beurtschip Jansje van de beurtschippersfamilie Van Baalen. De kleinzoon van de oude schipper Van Baalen, Willem Oosterlee (schipper op de Vrevia) geeft zaterdag 1 en zondag 2 september dialezingen over de beurtvaart.

Demonstraties

Op het werfterrein worden onder meer demonstraties van oude scheepsambachten gegeven, zoals het traditioneel zeilmaken en het knopen of splitsen van touw of staaldraad. In de timmerloods demonstreren scheepstimmermannen hun vak. Optredens zijn er ook van trekzakspelers, zeemanskoor De Brulboei en het zeevrouwenkoor Waterzooi.

Het Werfweekend valt deels samen met de Authentieke Dag in Vreeswijk. Op zaterdag 1 september zijn vanaf 9.00 uur in de Dorpsstraat ongeveer 250 oude, antieke auto’s, brommers, motorfietsen, vrachtauto’s en tractoren te bewonderen. Vanaf 10.00 uur maken de minstens veertig jaar oude voertuigen een rondrit door de provincie, waarna ze zich weer ‘om de Kolk’ van Vreeswijk verzamelen.

Beurtdiensten

De beurtvaart kent een lange historie. Wegen bestonden vroeger uit modderige paden die vaak nauwelijks begaanbaar waren. Nederland bezat wel een fijnmazig net van waterwegen met jaagpaden erlangs voor de trekschuit. Vanaf de 16de eeuw bestond er een strak gereguleerd systeem van beurtdiensten.

Beurtschepen (trekschuiten en later ook stoom- en motorschepen) onderhielden vaste lijndiensten tussen steden en dorpen voor het vervoer van passagiers, vee, post, grondstoffen en producten. Vrachtwagens, bussen en treinen namen dat werk grotendeels over. Met de diensten verdwenen ook de schepen. Een aantal kwam terecht in de vrije vrachtvaart, een deel werd gesloopt, de rest vond haar bestemming als (varend) woon- of recreatieschip.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht