Volledig scherm
Een winkeletalage ingericht met De Stijl-voorwerpen © AD

Winkeliers omarmen De Stijl

Niemand in het centrum van Utrecht kan meer heen om het jaar van De Stijl. Winkeliers in de binnenstad hebben hun winkeletalages en -ruiten deze week massaal gedecoreerd met tape en stickers in kenmerkende De Stijl-vorm.

De actie is opgezet door Utrecht Marketing in samenwerking met Centrum Management Utrecht (CMU). Volgens Susanne Canisius van Utrecht Marketing is de tapeactie in de binnenstad een knipoog naar de werkwijze van Mondriaan en andere De Stijl-kunstenaars. ,,Het schilderij Boogie Woogie van Mondriaan bijvoorbeeld heeft ook tape als onderliggend materiaal. Deze actie is een mooie verwijzing naar dat iconische beeld van rechte lijnen en primaire kleuren. Op deze manier laten we iedereen zien wat er op dit moment te doen is in de stad.’’

Eenheid

Volledig scherm
Een bezoekster bekijkt het schilderij Victory Boogie Woogie van Piet Mondriaan. © ANP

Bijna 200 ondernemers in de binnenstad doen mee. Jantien Coerse van De Hippe Kinderwinkel hoefde niet lang na te denken toen haar werd gevraagd om mee te doen. ,,Ik vind het leuk als de stad eenheid uitstraalt, al heeft iedereen het op zijn eigen manier gedaan.’’ Met de kunst van De Stijl heeft de eigenaresse overigens helemaal niets. ,,Ik houd niet van primaire kleuren, dus dan wordt het een lastig verhaal.’’

Janneke Heinen van het CMU werd door Utrecht Marketing benaderd om de actie onder de aandacht te brengen bij de ondernemers. Dat ging volgens Heinen van een leien dakje ,,Je hebt altijd ondernemers die er niets voor voelen, maar de actie wordt breed gedragen. Toen we de eerste stickers geplakt hadden, kregen we gelijk aanvragen van andere winkeliers.’’ Heinen vindt het leuk om te zien dat iedere ondernemer het op zijn eigen manier invult. ,,De ene winkelier maakt er vlakken van, de ander streepjes. En vanochtend zag ik een winkel die Rietveldstoeltjes had gemaakt van de tape. Prachtig.’’

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht