Volledig scherm
De provincie wil de N201 aanpassen vanwege de grote drukte op deze weg. © Marnix Schmidt

Wordt de N201 bij Loenen en Vreeland verbreed naar vier rijbanen?

Het is elke werkdag filerijden in de spits op de provinciale weg N201. De provincie Utrecht denkt na over een oplossing. Bij twee van de vier opties gaat het om verbreding naar vier rijbanen en dat leidt tot bezorgdheid bij omwonenden. 

De provinciale weg is een van de belangrijkste oost-westverbindingen in Midden-Nederland. De N201 verbindt de snelweg A4 bij Schiphol met de A27 bij Hilversum. Het Utrechtse deel ligt tussen Amstelhoek (gemeente De Ronde Venen) en Vreeland (Stichtse Vecht). 

Het wordt er steeds drukker, onder andere door de uitbreiding van Schiphol en bloemenveiling Flora Holland in Aalsmeer. Vooral in de spits ontstaat filevorming rondom de aansluitingen met de A2 (afslag Vinkeveen) en de kruising met de N402 bij Loenen. Het is in Utrecht de provinciale weg met de meeste vertraging.

Autoweg

Tijdens een recente drukbezochte informatiebijeenkomst in Loenen presenteerde de provincie vier 'denkrichtingen’. Die lopen ver uiteen. Aan het ene uiterste staat de verdubbeling van twee naar vier rijbanen. In combinatie met een verhoging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur, wordt de N201 praktisch een autoweg en zal fungeren als een soort derde ringweg van Amsterdam.  

180 graden er tegenover staat het ‘afwaarderen’ van de weg door beperking van het verkeer, verlaging van de snelheid naar 60 kilometer per uur en afsluitingen in de spits. De andere twee denkrichtingen staan er tussenin en bevatten minder draconische maatregelen. Aanpassingen aan bijvoorbeeld de weginrichting kunnen de knelpunten gedeeltelijk oplossen. Ook wordt gedacht aan verbetering van het openbaar vervoer. Een nieuw treinstation tussen Amsterdam en Utrecht ter hoogte van Loenersloot kan veel drukte schelen op de weg, is de gedachte. 

Het idee voor verdubbeling van de weg valt niet goed bij een deel van de omwonenden. De Dorpsraad Loenen heeft al een brief naar de provincie gestuurd met het verzoek meer tijd te nemen voor een besluit. ,,Mensen zijn behoorlijk verrast over de denkrichtingen’’, zegt voorzitter Cees Hobo. ,,Wij vinden: neem hier goed de tijd voor en informeer omwonenden huis-aan-huis.’’

Geen draagvlak

De Dorpsraad Vreeland doet een klemmend verzoek om de verschillende denkrichtingen eerst meer uit te werken. Voor verbreding naar vier rijbanen is geen draagvlak in het dorp, staat in een brief naar de provincie. Er zijn vooral zorgen over de gevolgen voor een basisschool, die naast de weg staat.

Verwacht wordt dat de provinciale politiek in februari 2019 besluit welke denkrichtingen worden uitgewerkt. Eind 2019 moet duidelijk zijn welke kant het definitief opgaat met de N201. 

De kwestie wordt volgende week dinsdag ook in de gemeenteraad in Stichtse Vecht besproken. Meerdere partijen pleiten ervoor dat de provincie het besluit uitstelt. ,,Betrek in het onderzoek ook de snelwegen A2, A9, A1 en A27’’, zegt PvdA-raadslid Joseph Toonen. ,,Anders los je alleen een klein onderdeel op.’’

  1. Van heinde en ver in de rij voor de Uithoflijn: tramfanaten halen hun hart op tijdens eerste echte rit

    Van heinde en ver in de rij voor de Uithoflijn: tramfana­ten halen hun hart op tijdens eerste echte rit

    In iedere bocht langs de route staan ze. Telefoons en cameraatjes in de aanslag, erachter een gefronst gezicht dat in opperste concentratie het ultieme beeld probeert te schieten. Wie denkt dat het een bijzondere bolide is waar ze op wachten zit er ver naast: het is de eerste, met publiek gevulde Tram 22, ofwel de Uithofijn. Tientallen geïnteresseerden konden vandaag gratis een ritje meerijden.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht