Volledig scherm
Terwijl hulpdiensten bezig zijn met de afwikkeling van het zware ongeval op de Utrechtsestraatweg in Nieuwegein, heeft de verdachte chauffeur Zouhair C. zich tussen het publiek gemengd en kijkt toe. © Koen Laureij

Zouhair C. zou met 145 km per uur uit de bocht zijn gevlogen

De 24-jarige Zouhair C. uit Utrecht zou volgens eerste onderzoeken van het NFI op 4 februari van dit jaar met 145 km per uur uit de bocht zijn gevlogen in Nieuwegein. Door de enorme klap werd de 23-jarige Ilias, een vriend van de verdachte bestuurder, uit de auto geslingerd. Hij overleed ter plaatse. Dat blijkt uit de eerste pro-formazitting die vanmiddag diende voor de meervoudige kamer in Utrecht.

De zaak werd nog niet inhoudelijk behandeld, maar er kwamen voor het eerst wel veel vreselijke details naar buiten over het tragische ongeval. Zouhair was met zijn vriend Ilias wezen stappen en had daarbij drie meiden uit Den Bosch leren kennen. C. mocht niet autorijden omdat zijn rijbewijs was ingevorderd vanwege een eerder vergrijp.

Roekeloos

Het was nat op de bewuste avond. C. reed roekeloos en veel te hard vanuit Utrecht naar Nieuwegein. Uit het proces-verbaal blijkt dat de inzittenden C. meerdere malen hebben gevraagd rustiger te rijden. C. bleef echter gevaarlijk rijden, haalde meerdere keren roekeloos in. Op de Utrechtsestraatweg in Nieuwegein verloor C. in een bocht de macht over het stuur en ramde drie geparkeerde auto’s. Zijn vriend werd daarbij uit de auto geslingerd en overleed. 

C. mengde zich in het publiek en meldde zich niet toen de politie arriveerde. De drie meiden werden aangehouden als verdachte. Ook toen greep C. niet in. Hij verdween en vluchtte aanvankelijk richting Marokko. Pas uit een afgeluisterd telefoongesprek met zijn vriendin bleek dat C. was ondergedoken bij zijn vriendin in Kesteren. Daar is hij ook aangehouden.

Vanmiddag zat C. heel schuldbewust in de rechtbank. Hij had zelfs een brief geschreven naar de familie van zijn vriend. Het was nooit zijn bedoeling geweest om iemand de dood in te jagen. Maar hij bleef ontkennen dat hij zo hard had gereden. Hij zou hooguit 90 of 95 km per uur hebben gereden. ,,Ik kan me echt niet voorstellen dat ik zo hard heb gereden. Ik zou er echt niet zo goed vanaf zijn gekomen als ik 145 km per uur had gereden.”

Reconstructie

In mei van dit jaar werd er een reconstructie gemaakt van de dodelijke rit. Uit camerabeelden bleek dat de auto net voor de crash 88 km per uur moet hebben gereden. Uit een eerste indicatief onderzoek van het NFI blijkt dat de auto op het moment van de crash met 145 km per uur over de weg ging. Ilias zou zijn gordel niet hebben gedragen en zich hebben vastgehouden aan het portier. Het kan zijn dat hij de deur heeft ontgrendeld en daardoor uit de auto is geslingerd. Het NFI heeft in ieder geval vastgesteld dat het bijrijdersportier ontgrendeld was.

Raadsvrouw Hoekzema stelt dat het een tragisch ongeval is geweest. ,,Ongelofelijk verdrietig wat er is gebeurd. We zijn nu 3,5 maand verder. De situatie is veranderd. Er is geen vluchtgevaar meer. Hij wil zijn paspoort inleveren, hij wil zich elke dag melden bij de politie. Als hij zijn strafzaak maar in vrijheid kan afwachten.” Hoekzema pleitte voor het opheffen van de voorlopige hechtenis of in ieder geval schorsing ervan. Alleen vluchtgevaar is volgens haar onvoldoende reden om haar cliënt vast te houden.

Vluchtgevaar

De Officier van Justitie zou van een nader onderzoek door het NFI  afzien als C. zou erkennen dat hij inderdaad tegen de 145 km per uur reed. C. bleef dat ontkennen. Daarom komt dat nader onderzoek er nu wel. De officier zag het opheffen van de voorlopige hechtenis ook niet zitten vanwege de te verwachten sociale onrust als C. vrijkomt. De rechtbank ging niet mee in het verzoek van de raadsvrouw van C. om de voorlopige hechtenis op te heffen. Er is volgens de rechtbank nog wel degelijk sprake van vluchtgevaar door de verdachte.

Het onderzoek dat het NFI nu gaat uitvoeren, gaat zeker drie maanden duren. De geplande zitting van 17 augustus gaat wel door, maar het onderzoek zal dan nog niet zijn afgerond. Naar verwachting wordt de zaak in oktober of november inhoudelijk behandeld.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht