Zwevende trein in 10 minuten van Utrecht naar Amsterdam
VideoZwevende treinen die passagiers geruisloos in een mum van tijd van de ene metropool naar de andere brengen. Het klinkt als futuristische toekomstmuziek, maar als het aan bedenker Jim Schoot ligt, rijdt de Atrain al over vijf jaar in tien minuten van Amsterdam naar Utrecht.
Delen per e-mail
Bedenkers Jim Schoot (52) en Bearnd Hylkema van het technisch ontwerp- en adviesbureau Novus Finitor in Leeuwarden werken al vier jaar aan de Atrain, en nu moet het gebeuren. ,,De techniek is er, er kan worden gewerkt met de huidige treinrails en zelfs met de blauwgele NS-treinen die nu gebruikt worden." Technische Universiteiten van Delft en Twente hebben de Atrain al omarmd, en werken graag samen met Schoot. De contacten met ProRail en NS zijn gelegd.
Toch wordt er nog niet gebouwd aan een prototype van Atrain. ,,We hebben een wereldprimeur in handen, maar wat nog nodig is, is wilskracht en geld." Schoot zoekt nog naar geldschieters en investeerders. ,,Ik hoop dat het ons gegund is om zo snel mogelijk te kunnen starten met de transformatie van het spoor."
'Bogie'
De techniek van Schoot zit niet in de infrastructuur, maar in de nieuwe 'bogie' aan de onderkant van de trein die de wielen vervangen. ,,Met deze bogies zweven we dan over een ultradun laagje lucht en worden voortgeduwd dankzij magneet-wielen."
Omdat de trein zweeft, is er geen wrijving met het spoor. ,,Dan is er dus ook geen slijtage, weinig onderhoudskosten en er komt geen fijnstof, geluid en trilling vrij. Bovendien kan goederenvervoer veel zwaarder worden beladen, omdat het gewicht niet hoeft te steunen op twee treinsporen. Het wordt verdeeld over een veel groter oppervlak."
Einde
De techniek van de vertrouwde geelblauwe wagons is volgens Schoot aan het eind van zijn levenscyclus gekomen. ,,Het heeft ons de afgelopen 200 jaar veel gebracht, maar om te voldoen aan de wensen en eisen van de komende 200 jaar is het nu tijd voor nieuwe techniek. Ik hoop dat de opkomende landen, zoals China en India die hun netwerken nog moeten aanleggen, hiervoor kiezen."
Schoot denkt in de toekomst gemakkelijk wereldmetropolen met elkaar te kunnen verbinden door de supersnelle Atrain. ,,En dan heb ik het niet over de verre toekomst. Mensen zeggen wel eens: 'Dat maak je zelf niet meer mee.' Dat is onzin, maar het is zeer afhankelijk van de daadkracht van betrokken partijen en mogelijke geldschieters. Het zou weer een fantastisch stukje Dutch-Design zijn."
Volg AD Utrechts Nieuwsblad ook op Facebook.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
Stroomstoring treft 729 huishoudens in Bunnik
Een groot deel van Bunnik zit sinds zaterdagmorgen om 8:10 uur zonder stroom. Het gaat om 729 huishoudens laat netwerkbeheerder Stedin weten. -
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar. -
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
PREMIUM
Trucker ziet busbaan, kruising én rood stoplicht over het hoofd en rijdt Utrechter (51) dood: ‘Ik raakte hem vol’
-
PREMIUM
Voor mensen die écht niet naar de supermarkt kunnen of durven, is er altijd nog de boodschappendienst
-
PREMIUM
Cora van Nieuwenhuizen en Lot van Hooijdonk kunnen elkaar de hand schudden: Allebei houden ze te lang vast aan hun plannen
De geschiedenis herhaalt zich zelden. Maar zo nu en dan doet de Raad van State haar dunnetjes over. De hoogste bestuursrechter van Nederland besloot in 2019 dat de stikstofberekeningen van de overheid niet deugden. -
Houten zet deur open naar bouwen in het groen en heroverweegt woonwijk langs A27
In het landelijk gebied ten oosten van Houten worden mogelijk toch woningen gebouwd. Gedacht wordt aan een nieuwe buurt van zo’n 750 woningen in een omgeving die wordt aangekleed als een landschapspark.
In samenwerking met indebuurt Utrecht