Volledig scherm
Diana van Sambeek (links) is praktijkmanager Huisartsen Aalst-Waalre. © DCI media

Aardig zijn heeft wel impact in de gezondheidszorg

WAALRE - Medewerkers eerstelijnszorg in Waalre vragen met #DOESLIEF aandacht voor het belang van respectvol omgaan met elkaar.

Geïnspireerd door de #DOESLIEF- campagne op tv, radio en online, maken de eerstelijnshulpverleners in Waalre deze én volgende week mensen bewust van het belang van respectvol met elkaar omgaan. Door het dragen van speciale T-shirts en buttons en door op aandachttrekkende plekken als apotheek en wachtkamer informatie over hun actie te geven, vragen zij aandacht voor vriendelijkheid in de gezondheidszorg.

In Nederland zijn we, ook in deze sector, niet altijd even aardig voor elkaar, vinden de zorgverleners in Waalre. Belediging, bedreiging en andere vormen van gewelddadig gedrag tegenover hulpverlenend personeel komt steeds vaker voor. Volgens de cijfers kreeg één op de drie hulpverleners in Nederland vorig jaar te maken met agressie.

Eisende verzoeken

Eisende verzoeken als 'Ik wil vanmiddag om 15.00 uur een afspraak', of 'Ik heb een verwijzing nodig, want ik heb zo meteen een afspraak in het ziekenhuis', of 'ik wil naar een andere specialist, nu' komen regelmatig voor. Het is de toon die de muziek maakt, zo betogen de Waalrese hulpverleners.

Onaardig gedrag komt overal voor, ook aan de balie, in de spreekkamer en aan de telefoon. Maar niet iedereen is zich bewust van het feit dat hij of zij een ander niet zo netjes aanspreekt, denken ze. ,,We kunnen niet iedereen op hun manier ter wille zijn, het is vaak druk en we moeten ook voldoen aan de eisen met betrekking tot regelgeving in de zorg. Hierdoor kunnen we niet altijd - en direct - aan verwachtingen voldoen, maar uiteraard is er ook begrip voor de patiënten", vertelt Diana van Sambeek, Praktijkmanager Huisartsen Aalst-Waalre.

Begrip opbrengen

,,Maar we moeten wel zuinig zijn op onze huisartsen, praktijkondersteuners en doktersassistenten, want ook in Waalre is er een tekort aan medewerkers in de zorg."

Praktijkassistente Carolien Veerman geeft aan zeer bewust met de #DOESLIEF-campagne bezig te zijn. "Ik probeer steeds begrip op te brengen voor mijn gesprekspartner, want we moeten natuurlijk ook de hand in eigen boezem steken en anderen benaderen, zoals we zelf ook benaderd willen worden. Ik begrijp best dat er soms sprake is van normvervaging: met de huidige 24-uurs economie kun je alles krijgen wat je wilt en als je dan eens wat langer op je beurt moet wachten, kan dat wel eens lastig zijn."

Haar collega, doktersassistente Steffie Jansen, onderschrijft dat: ,,Maar iedereen verdient elkaars respect."

Van Sambeek geeft aan dat ze met de campagne geen ander doel nastreeft, dan het vragen van aandacht voor het onderwerp: ,,Qua actievoeren is dit voor ons het hoogst haalbare: staken doen we hier niet. We hopen wel een bewustwordingsproces in gang te hebben gezet."