Volledig scherm
Joost van de Sande (l) en Bart Simonet in de brouwerij. © FotoMeulenhof

Al 275 jaar trots op brouwerij Dommelsch in Dommelen

DOMMELEN - Dommelsch mag dan een kleine speler zijn in de wereld van bier, gisteren werd wel het 275-jarig bestaan van de brouwerij gevierd.

Valkenswaardenaar Henk Hovens kan smaakvol vertellen over de hoogtijdagen van Dommelsch, het biermerk waar hij een boek over schreef. Het pils uit Dommelen was eind jaren '90 hét bier van Nederland. ,,Top of the bill. Ze troefden iedereen af op het gebied van kwaliteit en marketing. Dommelsch won nog de Gouden Loeki voor beste tv-reclame'', zegt Hovens. Die tijden heeft het oer-Brabantse biermerk ver achter zich gelaten. Dommelsch is landelijk een kleine speler geworden. Ruimschoots ingehaald door Hertog Jan en Jupiler. Zelfs in Valkenswaardse kroegen is het merk veel minder prominent aanwezig dan jaren terug, alhoewel het bier volgens Dommelsch zelf in cafés in Valkenswaard, Bergeijk en Waalre nog wel het meest geschonken wordt. Romantici uit de regio van Dommelen vreesden even voor eenzelfde lot als Oranjeboom, het biermerk dat stilletjes ter ziele ging.

Stunt

Maar de brouwerij staat nog altijd fier overeind. Sterker nog: gisteren werd het 275-jarig bestaan gevierd. Als reclamestunt werden gratis sixpacks Dommelsch 0,0 procent uitgedeeld. ,,We zijn jarig vandaag'', roept een medewerker vrolijk terwijl hij een fietser blikjes bier aanreikt. En dan wordt ook nog eens gevierd dat het pand van de brouwerij een monumentale status heeft gekregen.

Want volgens de brouwerij is er helemaal geen reden om somber te doen over Dommelsch. Sterker nog: aan de verkoopcijfers te zien zit het bier in de lift, zegt Joost van de Sande, baas van de marketingafdeling. Vorig jaar werd een nieuw logo en etiket gelanceerd. En op RTL7 is Dommelsch sinds dit jaar sponsor van darts.

Zo'n 4 procent van de Nederlandse huishoudens dat bier koopt, kiest voor Dommelsch, zegt Joost van de Sande, verantwoordelijk voor de marketing. En daarmee zit Dommelsch weer op hetzelfde niveau als een paar jaar geleden, toen er veel minder aandacht was voor het merk. Of 4 procent niet weinig is? ,,Er zijn grote merken die het veel minder doen.''

Van al het Nederlandse AB InBev-bier (waa o.a. Dommelsch, Hertog Jan en Jupiler toe behoren) is 5 tot 10 procent van Dommelsch. Van de Sande is tevreden over hoe Dommelsch het nu doet.

Verbonden

Aan de regio zal het niet liggen, zegt de interim brouwerij-directeur Bart Simonet. ,,Met name de oudere werknemers zijn sterk verbonden met Dommelsch.'' In zijn tijd als directeur kreeg hij niet vaak klachten, maar eentje kan hij zich wel herinneren. ,,Een omwonende klaagde dat de vlaggen op de brouwerij aan vervanging toe waren. Dommelsch moest er wel goed bijstaan.'' Van Henk Hovens, de auteur van het boek over Dommelsch, mag Dommelsch nog meer in de aandacht komen te staan van AB-Inbev, maar zoals vroeger zal het waarschijnlijk niet meer worden. ,,Ik ben blij dat het terug in de markt is.''