Volledig scherm
Veertien teams van scholen uit de regio strijden in de allereerste GEObattle van het Were Di. Aardrijkskundedocent Robert Janssen helpt de kinderen. © FotoMeulenhof

Battle op Were Di maakt aardrijkskunde leuker

WAALRE - Waar ligt Japan precies en is water vriend of vijand? Leerlingen van veertien basisscholen stortten zich gisteren op deze vragen, op Scholengemeenschap Were Di.

Quote

Drie jaar geleden hoorde ik op een bijscho­lings­dag over deze battle

Robert Janssen, Docent

Scholengemeenschap Were Di in Valkenswaard vormde woensdagmiddag het middelpunt van een geografisch strijdtoneel. Veertien basisschoolteams streden met elkaar om de regionale GEObattle-titel. De winnaar, BS Christoffel uit Waalre, mag daarom op 28 maart meedoen aan de Nederlandse kampioenschappen in Hengelo.

De aan het vak aardrijkskunde gerelateerde wedstrijd was een initiatief van Robert Janssen, één van de docenten die op deze middelbare school de lessen aardrijkskunde verzorgt. ,,Drie jaar geleden hoorde ik op een bijscholingsdag over deze battle. Mooie promotie van het vak, vond ik toen al en trouwens ook voor de school. Inmiddels is de wedstrijd de afgelopen jaren over het hele land uitgerold en voor ons is dit nu de eerste keer. Het kostte wat voorbereiding, maar het is hartstikke leuk.”

De groepjes, die elk bestonden uit vier leerlingen van basisscholen uit Waalre, Valkenswaard, Bergeijk en Leende, gingen in vijf rondes de strijd met elkaar aan. Hierin moesten zij blijkgeven van hun vermogen tot samenwerking, logisch redeneren, geografisch inzicht en dat zij over de nodige creativiteit beschikken.

Quote

Er moet natuurlijk een parkeer­plaats zijn, maar dat hele plein is dan al snel vol

Emma Arnold, Christoffelschool

Maar ook andere kwaliteiten kwamen bovendrijven. Zo verdeelde een kwartet meisjes van basisschool Agnetendal al snel onderling de taken en ging in de ontwerpwedstrijd het fabriceren van, onder meer, natgemaakt oranje crêpepapier tot mandarijntjes, hen vlotjes af. Tijdens deze opdracht gingen leerlingen op zoek naar een oplossing voor een aardrijkskundig probleem, dat plaats zou kunnen vinden in hun eigen omgeving. De bedoeling was om een multifunctioneel festivalterrein te ontwerpen in de buurt van hun basisschool.

Emma Arnold van de Christoffelschool in Waalre lichtte het plan van haar groepje toe: ,,Er moet natuurlijk een parkeerplaats zijn, maar dat hele plein is dan al snel vol, dus we gaan met dat parkeerding de hoogte in. En we doen er ook een speciaal hondenpoepgebied bij.”

Moeilijke variant

De battles zorgden voor de nodige druk. De leerlingen van basisschool De Waterloop uit Bergeijk startten de wedstrijd met hun atlas- en kaartvaardigheden. Zij konden kiezen uit acht gemakkelijke of twaalf moeilijke vragen. Na de nodige discussie, want de meningen waren verdeeld, ging het viertal voor de moeilijke variant. Door de tijd, die op het digibord goed in het zicht aftikte, liep de spanning op. Met nog elf vragen te gaan, in minder dan vijf minuten, blijkt dat lastig voor het oriëntatievermogen: ligt Japan nou in het zuidoosten van de wereld of niet?

De leerlingen van basisschool ’t Smelleken (Valkenswaard) mochten hun vaardigheden op het gebied van water etaleren en braken zich het hoofd over vragen of en wanneer dat water vriend of vijand is van de mens. Enthousiast waren de kinderen over de puzzels, de opdrachten, de quizzen en de ontwerpopdracht. De ‘olympiade’ viel in goede aarde. Ook docent Janssen is in zijn sas: ,,We gaan dit zeker herhalen.”