Screenshot uit de video waarmee Miss Natural Lifestyle de actie lanceert.
Volledig scherm
Screenshot uit de video waarmee Miss Natural Lifestyle de actie lanceert. © Miss Natural Lifestyle YouTube.

Valkenswaards bedrijf van blender-actie stopt met social media: ‘Verbod speelt geen rol’

VALKENSWAARD - Het Valkenswaardse bedrijf dat begin dit jaar voor ophef zorgde met een anti-vaccinatiecampagne stopt vrijdag met haar social media-activiteiten. Dat meldt eigenaresse Eva van Zeeland. Volgens de influencer heeft het verbod op de betreffende actie met gratis blenders geen rol gespeeld bij haar besluit.

Het bedrijf Miss Natural Lifestyle - het alias van Van Zeeland - had op Facebook ongeveer 17.000 volgers. Die kunnen de bedrijfsactiviteiten, video's en blogs van de Eindhovense na vrijdag blijven volgen via haar website. ,,Ik ga op een andere manier communiceren”, vertelt ze. Naast haar bedrijfspagina verwijdert Van Zeeland ook enkele Facebookgroepen.

De Reclame Code Commissie verbood de anti-vaccinatieactie deze week. De waakhond spreekt van een ‘onacceptabel’ effect. ,,Er wordt bij zwangere (of recent bevallen) vrouwen zonder wetenschappelijke onderbouwing op aangedrongen om af te zien van het vaccineren van hun kind.” 

De campagne werd gelanceerd als verzet tegen het gratis worden van de 22-wekenprik tegen kinkhoest. Deelneemsters ontvingen een gratis blender indien zij die prik niet zouden halen.

Actie was ‘al lang klaar’

Dat verbod heeft geen invloed gehad op het besluit te stoppen op Facebook, aldus Van Zeeland. Volgens haar was de blender-actie ‘al lang klaar’. Ze wil niet zeggen hoeveel blenders er de deur uit zijn gegaan. 

Artsen en politiek keurden de blender-actie begin januari direct af. Kinderarts Jan Peter Rake zei tegen deze krant: ,,Jaarlijks heb ik meerdere ernstig zieke kinderen in mijn armen. Na een vaccinatie zouden zij die ziektes nooit hebben. Niet-vaccineren is gevaarlijk voor je eigen kinderen én die van anderen.”