Volledig scherm
PREMIUM
Foto ter illustratie © ROBIN UTRECHT

Kortingsweek lijkt een feest, maar niet voor de Veenendaalse ondernemer

VEENENDAAL - Black Friday, Cyber Monday, Green Monday, sint-uitverkoop. De afgelopen week stond in het teken van korting, veel korting als we alle advertenties moeten geloven. Een hemel voor koopjesjagers, maar hoe hebben ondernemers in Veenendaal deze week ervaren? Is het een week lang feest, of kent het kortingsfestijn ook een keerzijde?

,,Het was eigenlijk helemaal geen goede week’’, blikt Natalie Roelofsen van kinderkledingwinkel Toet JuniorStore terug. Ze ziet dat de verkoop niet stijgt, maar verplaatst. ,,Mensen wachten met kopen tot bijvoorbeeld Black Friday. Hierdoor gebeurt er doordeweeks vrij weinig, en trek je het in het weekend recht.’’

Die verschuiving hebben ze ook gemerkt bij Davelaar Sport. ,,Mensen hebben op Black Friday echt niet ineens meer te besteden’’, zegt een medewerkster. Ze vergelijkt de afgelopen week met de koopzondag. ,,Of je nu zes of zeven dagen open bent, er is geen omzetstijging. Mensen komen gewoon op een ander moment omdat ze kunnen kiezen.’’

Hoewel deze kortingsdagen zich niet direct doorvertalen op de omzetrapportage, heeft de sportzaak wel meegedaan. ,,Je moet wel. Doe je het niet, dan bestellen mensen ‘s avonds op internet. Met dagen als Black Friday is dit dubbel zo erg, omdat er een soort deadline is. Hierdoor krijg je het gevoel dat je wel moet kopen omdat je anders voordeel mist.’’

Quote

Waarom krijg ik geen creditnota als een merk besluit om uitverkoop te houden op de eigen website?

Ankie Versteeg, Dynamic Foot
Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement