Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Marcel Jurian de Jong

Nieuw meldpunt voor mensen met verward gedrag in Veenendaal

VEENENDAAL - Veenendaal krijgt een nieuw gemeentelijk advies- en meldpunt waar 24 uur per dag signalen en zorgen rondom mensen met verward gedrag gemeld kunnen worden. Dit komt bovenop de bestaande meldpunten. De bedoeling van het nieuwe meldpunt is dat er sneller passende hulp geboden kan worden. 

Drie verbindingsfunctionarissen zijn continu bereikbaar, vooral voor professionals die ergens problemen signaleren. Het nieuwe meldpunt bestaat vanaf 1 november en is het resultaat van een samenwerking tussen de gemeenten Veenendaal, Rhenen en Renswoude. Het is een proef die 11 maanden duurt. Nieuw aan het meldpunt is dat de GGZ erbij wordt betrokken.

Snel passende hulp

De bedoeling van het meldpunt is dat er sneller passende hulp geboden kan worden. Op dit moment wordt er vaak naar noodnummer 112 gebeld, zegt wethouder Engbert Stroobosscher. ,,Omdat men niet weet waar men terecht moet. Daardoor kan een cliënt in de cel belanden en dat is niet helpend.”

De gemeente krijgt steeds vaker meldingen over personen met verward gedrag, in 2018 waren het er ongeveer driehonderd. 

Het nieuwe meldpunt zal worden vormgegeven als een soort callcenter met deskundige medewerkers. Zij onderzoeken bij een situatie gelijk welke vervolgstappen er nodig zijn, om de situatie zo snel mogelijk over te dragen aan een organisatie die passende ondersteuning kan bieden. ,,Denk bijvoorbeeld aan een WMO-consulent of GGZ-organisatie.”

Vaker in beeld, beter gekend

Op dit moment kunnen inwoners al bij het WMO-loket en Veens terecht om zorgen te uiten. ,,Er wordt rekening gehouden met de eigenheid van de huidige twee meldpunten”, zegt Stroobosscher. ,,Het kan zo zijn dat Veenendalers die vaker in beeld zijn, daar beter gekend worden. Daardoor kunnen ze sneller worden doorgeleid naar de passende zorginstantie.”