Het eerste rondje is van Het Biermeisje, de nieuwe bierspeciaalzaak in Veldhoven
VideoMet de komst van Het Biermeisje is het Citycentrum in Veldhoven weer een bijzonder winkel rijker. Vrijdag 1 oktober opent Ilse van Genechten (34) aan de Meent 34 haar speciaalzaak in bieren.
RedactieLaatste update:30-09-21, 09:23
Het walhalla voor de liefhebber van speciaalbieren opent vrijdag om 10.00 uur in de Citypassage de deuren. Nadat Van Genechten op 23 augustus het huurcontract tekende, onderging de winkelruimte een metamorfose. De keuken is verplaatst, er kwam een nieuwe vloer in en alles kreeg een nieuw kleurtje. 63 bouwpakketjes werden omgetoverd tot wanden met daarin honderden schappen. Bieren uit onder meer Brazilië, Zuid-Korea, Thailand, Argentinië, Estland en Amerika vinden er een plaatsje. ,,In totaal heb ik 1250 verschillende bieren in de winkel. Veertig tot vijftig procent daarvan zijn Nederlandse bieren”, vertelt Van Genechten.
Mijn sterke punt is dat ik mijn klanten ken en hun smaken. Daarop borduur ik verder in mijn adviezen en dat werkt bijna altijd
Ilse van Genechten
Twintig jaar geleden begon ze als weekendhulp in de slijterij van haar vader in winkelcentrum Mira. De laatste veertien jaar werkte ze er fulltime. ,,In gesprek met klanten bleek dat ze voor speciaalbieren naar elders gingen. Die klanten wilde ik binnenhouden. Zo ben ik de laatste twee jaren de speciaalbieren ingedoken.”
In januari 2020 richt ze in de winkel aan de Mira een eigen hoek in met speciaalbieren. ,,Ik begon met 250 verschillende bieren. Dat bleef maar groeien totdat we er uit de voegen barstten. Toen besloot ik om een eigen winkel te beginnen met alleen bier.”
Wie nu denkt dat Het Biermeisje een echte bierliefhebber is, heeft het mis. ,,Zelf ben ik meer van de ciders. Ik drink geen bier, maar proef het wel. Begin 2020 heb ik een bierista cursus gevolgd. Mijn sterke punt is dat ik mijn klanten ken en hun smaken. Daarop borduur ik verder in mijn adviezen en dat werkt bijna altijd.” De creatieve onderneemster bedacht ook een adventskalender. Op basis van Untappd stelt ze een op de persoon afgestemde selectie van 24 bieren samen. ,,In Untappd staat de persoonlijke voorkeur van de bierliefhebber. Op basis daarvan stel ik een pakket samen. Het eerste biertje wordt op 1 december gedronken.”
Om de opening te vieren heeft ze een eigen biertje laten maken. ,,Het is een quadrupel die meer dan een jaar heeft gerijpt in een cognacvat. Dat vat staat nu als designstuk in mijn winkel. Onder het motto ‘het eerste rondje is van Het Biermeisje’ krijgen klanten de quadrupel ter waarde van zeven euro gratis bij besteding vanaf vijftig euro.”
De start van een eigen zaak vindt ze wel een beetje spannend. ,,Maar het is ook superleuk. Ik heb al een klantenkring opgebouwd en dat geeft vertrouwen in de toekomst.”