Volledig scherm
Calandbrug aan einde van Latijn. Rozenburg. Mogelijk minder treinen over brug en heffingen omlaag ipv omhoog. © ADN Beeldredactie

Clustering van schepen zodat Calandbrug minder vaak open moet niet mogelijk

Clustering van schepen, zodat de Calandbrug bij Rozenburg minder vaak open hoeft, is niet mogelijk. Dat zegt woordvoerder Tie Schellekens van het Havenbedrijf Rotterdam. ,,Het is voor een schip al vrij lastig manoeuvreren omdat het best smal is. Heb je er nog twee of drie die er door moeten, dan staat de brug gewoon een uur open'', legt Schellekens uit.

Voorzitter Rob Oosterlee van de gebiedscommissie Rozenburg kwam met de suggestie om te clusteren, omdat de brug nu om de haverklap geheven wordt. Dinsdag gebeurde dat in een etmaal 22 keer, waarvan vijftien keer tussen 06.30 en 19.00 uur. In totaal stond de brug 5 uur en 3 minuten open. Soms zat tussen de heffingen maar twee minuten. Het gevolg is volgens Oosterlee dat de files tot in het dorp staan en buslijnen niet meer op tijd rijden. Een andere route is er niet, omdat de toerit op de A15 is afgesloten vanwege de aanleg van de Blankenburgverbinding.

Schellekens zegt dat de Calandbrug wordt geheven zodra een schip wordt aangemeld. Hij ziet in het laten wachten van schepen een probleem omdat op de terminals werkploegen klaarstaan om de schepen te lossen. Oosterlee wil proberen voor elkaar te krijgen dat de brug niet in de spits wordt geheven. En hij wil de toerit vanuit het dorp naar de A15 terug.