Volledig scherm
De Botlekbrug. © Jan Kok | Boomerang Fotografie

Kapot rijden slagbomen bruggen een raadsel

Rijkswaterstaat staat voor een raadsel hoe het kan dat binnen een maand vijf keer een slagboom is kapot gereden op de Botlekbrug en de Spijkenisserbrug. ,,Er is niets in de procedures veranderd'', zegt woordvoerster Nicole Wegman.

Maandagmiddag ging het voor de vijfde keer in korte tijd mis. Een vrachtwagen ramde de slagboom op de Botlekbrug die slap omlaag bleef hangen. Omdat op zo'n moment de veiligheid bij een brugheffing niet meer kan worden gegarandeerd, werd de brug beide kanten op afgesloten. Dat duurde tot de slagboom was vervangen.

Quote

Het is heel vervelend, want het veroor­zaakt veel vertraging voor het verkeer

Nicole Wegman

Bij Rijkswaterstaat beseffen ze de impact van een kapot gereden slagboom. ,,Dat is heel vervelend, want het veroorzaakt veel vertraging voor het verkeer. De slagboom valt wel snel te demonteren en op een geschikt moment te vervangen, maar het kost toch altijd tijd'', zegt Wegman.

Volgens haar is het toeval dat het de laatste weken zo vaak prijs is op de twee bruggen rond Voorne-Putten. ,,Er is niets veranderd in de procedures. We checken na een aanrijding ook altijd de signalering en de slagbomen die dicht gaan en dat is volgens schema gegaan.''

Volgens Wegman denken sommige bestuurders bij het omlaag gaan van de slagboom dat ze er nog net onderdoor kunnen. ,,Dat is zo onverstandig. Dat doe je bij een spoorwegovergang toch ook niet? We raden ten zeerste af door te rijden.'' Bovendien worden bestuurers die een slagboom kapot rijden door de politie bekeurd, tenzij het ze lukt te ontkomen.

In hele land

De vele aanrijdingen van slagbomen op de bruggen rond Voorne-Putten zijn niet uniek. Volgens Rijkswaterstaat gebeurt het deze weken in het hele land. Vorige week was het driemaal raak op de Papendrechtsebrug tussen Papendrecht en Dordrecht. Eerst belandde een kapot gereden slagboom tussen de cabine en een trailer van een truck, daarna stonden de hefbomen een uur naar beneden door een storing en vrijdag ontstond een flinke file nadat een vrachtwagen tegen de slagbomen reed. Een verklaring voor de vele problemen heeft Rijkswaterstaat ook hier niet.

De hinder door de kapot gereden slagbomen op de Botlek- en Spijkenisserbrug komt bovenop de vertraging door de vele storingen aan de beide verbindingen over de Oude Maas. De twee bruggen hadden samen in de afgelopen drie jaar al 187 keer problemen. Die zorgden soms voor urenlang oponthoud.

Rijkswaterstaat laat nu een applicatie voor op de mobiele telefoon en in navigatiesystemen ontwikkelen die voorspelt wanneer de brug opengaat en meldt als er een storing is. De app zou volgend jaar klaar moeten zijn.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Voorne-Putten? Schrijf je hier gratis in!