Volledig scherm
Directeur Janny Koalsie van de Gelinckschool in Spijkenisse kreeg met haar school het keurmerk ‘milestone’. © Privéfoto

Kinderen op de Gelinckschool in Spijkenisse zijn echte leiders

Even vragen aanAls allereerste cluster-4 school voor bijzonder onderwijs in héél Europa mogen de kinderen van de Gelinckschool in Spijkenisse zich ware leiders noemen. Hun school kreeg het keurmerk 'milestone' van de organisatie achter de pedagogische leerlijn 'The Leader in me', waarmee de school al drie jaar werkt. Janny Koalsie, directeur Gelinckschool, legt uit.

Uw leerlingen zijn ware leiders?

,,We hebben allerlei soorten leiders. Leiders van rondleidingen, feesten en partijen en leiders van het groene plein. Onze kinderen mogen meedenken, actie ondernemen.''

Waar komt dat uit voort?

,,Wij werken met een leerlijn die is gericht op persoonlijke groei en het leren omgaan met elkaar. Hierbij leren de kinderen zeven gewoonten, waarbij zij leiderschapstaken krijgen.''

Moeilijke woorden!

,,Zeker. Maar zelfs onze kleuters bezigen woorden als synergie -de goede dingen van een ander zien en samenwerken - en weten dan precies wat daarmee wordt bedoeld. De zeven gewoonten gaan ook over het voor ogen hebben van een einddoel en daarnaartoe werken. Zonder dat je denkt: ik kan het niet. En: belangrijke zaken eerst, dus eerst werken, dan spelen. Maar ook zoeken naar voordeel voor iedereen, denken in win-win.''

Welke leerlingen bezoeken een cluster 4-school?

,,Het gaat om kinderen die al op jonge leeftijd in het reguliere onderwijs zijn vastgelopen. Omdat ze kampen met problematiek als bijvoorbeeld autisme of ADHD. Het kan heel veel oorzaken hebben, waardoor een kind niet past in het systeem dat wij verzonnen hebben. Terwijl zij wel veel potentie hebben."

Wat doen jullie dan?

,,Wij helpen deze kinderen weer op de rit en hun eigenwaarde ontwikkelen. De zeven gewoonten helpt ons om hen tot leren te laten komen en hun talenten te ontdekken. Zodat zij trots kunnen zijn op zichzelf.''

Knap, dat de kinderen de gewoonten zo goed toepassen.

,,Het is prachtig om te zien wat er gebeurt als je hen een stukje regie over hun eigen leven geeft.''