Volledig scherm
Ombudsman Anne Mieke Zwaneveld. © Gemeente Westvoorne

Klachten inwoners worden nu vaker tijdig behandeld

De gemeente Nissewaard handelt klachten steeds vaker binnen de wettelijke termijnen af. Dat blijkt uit het jaarverslag van de gemeentelijke ombudsman. Het aantal klachten nam vorig jaar ook af ten opzichte van 2016.

Ombudsman Anne Mieke Zwaneveld is blij dat de gemeente werk heeft gemaakt van de afhandeling van klachten. Uit onderzoek over 2016 bleek dat zes gemeenten in deze regio, waaronder Nissewaard, geregeld de wettelijke termijnen voor het behandelen van klachten overschreden. De gemeenten werden hiervoor op hun vingers getikt. ,,Het college van burgemeester en wethouders van Nissewaard had beloofd hierin verbetering te brengen. Tot mijn genoegen zie ik dat de termijnen nu veel beter worden bewaakt'', aldus Zwaneveld.

Uit het jaarverslag blijkt ook dat de ombudsman 73 klachten ontving tegen 87 een jaar eerder. Het aantal klachten van Nissewaarders is hiermee terug op een gemiddeld niveau. De daling komt vooral op naam van de afdeling Inkomen en de afdeling Zorg en Samenleving.

Naast de klachten die schriftelijk en via het spreekuur werden ingebracht, kreeg de ombudsman 57 telefonische vragen en klachten die direct konden worden afgewikkeld. In een aantal gevallen leidde de klachtbehandeling tot concrete verbetering van de dienstverlening. Zo is de informatie op de gemeentelijke website voor het aanvragen van een nieuw rijbewijs aangevuld. Ook is na een klacht over Vervoer op Maat besloten de eisen aan klanttevredenheid op te nemen in de aanbesteding voor het doelgroepenvervoer.

De gemeente Nissewaard heeft ook toezeggingen gedaan over servicenormen en het ontwikkelen van een kwaliteitshandvest. Zwaneveld vindt dat belangrijk: ,,Burgers willen weten welk niveau van dienstverlening zij globaal van hun gemeente kunnen verwachten."

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Voorne-Putten? Schrijf je hier gratis in!