Nissewaard Lokaal is boos: ‘Belbus met extra haltes is ordinaire bezuiniging’
De proef met het op afroep laten rijden van een bus in Spijkenisse die meer haltes voor ouderen aandoet, is ‘een ordinaire bezuiniging’. Dat zegt fractieleider Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal.
Buslijnen 81 en 85 die tussen de metrostations rijden en veel wijken aandoen, worden eind augustus geschrapt. In plaats daarvan kan men tot een halfuur van tevoren een busrit boeken. Het grote voordeel is volgens streekvervoerder EBS dat er met achtpersoonsbusjes alleen wordt gereden naar de haltes die zijn aangevraagd en naar haltes buiten de route waar ouderen om vragen.
,,Feitelijk is dit een verschraling op de bestaande dienstregeling en worden de buslijnen omgebouwd tot een belbus”, foetert Chris Hottentot. Hij baalt ervan dat de politiek nu pas is ingelicht en er pas in september over kan praten, als de proef al is begonnen.
Er is ons in het verleden iets heel anders voorgehouden
De Spijkenisser wijst erop dat de gemeenteraad jaren geleden ‘iets heel anders is voorgehouden’. Een deel van de zieken, ouderen en gehandicapten dat nu met speciale taxibusjes van Vervoer op Maat rijdt, zou met de gewone lijnbus mee kunnen. Het gaat dan om mensen die zelf nog kunnen reizen. Door hen met de gewone bus te laten meereizen, zou worden bespaard op Vervoer op Maat.
Tussenstap
Wethouder Igor Bal spreekt ondanks de kritiek van ‘een ongelooflijk belangrijke tussenstap in de goede richting’. Het opnemen van het vervoer van doelgroepen in het gewone openbaar vervoer blijkt volgens hem lastiger dan verwacht. ,,We werken stap voor stap naar iets toe dat dit zo dicht mogelijk benadert.” Dit systeem moet er volgens hem voor zorgen dat mensen in een tijd van bezuinigingen op het openbaar vervoer en duurder wordend Vervoer op Maat langer en makkelijker de bus blijven gebruiken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Deze brug is maanden afgesloten: ‘Ik houd mijn hart vast voor wanneer hier een ambulance moet komen’
-
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
PREMIUMMet video
Klimaatprotest in hele regio: ‘Niet wíj zijn de radicalen, de fossiele bedrijven zijn dat’
Actievoerders van Extinction Rebellion hebben vrijdag oliemaatschappijen, wegen en een brug geblokkeerd. Dertien betogers zijn aangehouden. De demonstranten richten hun pijlen, ook volgende week, op de fossiele industrie. ‘You are burning our future, we are saving your ass.’ -
PREMIUM
Groot offensief RET moet reizigers weer in openbaar vervoer krijgen: ‘Iedereen is welkom’
Reizen met het ov? Voor veel reizigers is het sinds Covid-19 geen gewoonte meer om bus of tram te pakken. Om hen te verleiden terug te keren, starten de vervoersbedrijven vandaag de campagne ‘Het ov is ok’. En dat is hard nodig, want ook de metro’s zijn nog lang niet vol. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden?
-
PREMIUM
RTM-museum Ouddorp gaat uitbreiden én heeft een nieuw topstuk
Het RTM-museum in Ouddorp draait weer op volle toeren. Vorige week zijn de eerste historische tramritten van het seizoen gereden. Het museumbestuur hoopt volgend jaar het museum te kunnen uitbreiden. Met als nieuw topstuk: de paardentram uit 1884. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
Agressieve bijtschildpad in Spijkenisse gezien, maar waar is hij nu?
Bewoners van de Spijkenisser Maaswijk hebben een agressieve en bijtgrage bijtschildpad gezien. Maar een zoektocht van de stichting Schildpaddenopvang heeft nog geen resultaat opgeleverd.