Volledig scherm
De Calandbrug. © ADN Beeldredactie

Rozenburg horendol van Calandbrug

Rozenburgers worden horendol van de Calandbrug die om de haverklap geheven wordt voor de drukke scheepvaart. Nu de toerit vanuit het dorp naar de Thomassentunnel en A15 is afgesloten vanwege de aanleg van de Blankenburgverbinding, is de brug de enige uitvalsroute. Daar is het drukker dan ooit.

Als de brug zoals gistermorgen tien keer opengaat, met soms slecht twee minuten voor het verkeer om eroverheen te rijden, ontstaat frustratie. Zeker als hij ook nog een storing van bijna een half uur heeft. Voorzitter Rob Oosterlee van de gebiedscommissie vindt dat er minder heffingen moeten komen en de brug in de spits omlaag moet blijven. 

Uiteindelijk bleek de brug gisteren in 24 uur 22 keer omhoog te zijn gegaan om een schip door te laten. In totaal was hij daardoor vijf uren en 3 minuten gestremd.

Ontregeld

,,Door de vele brugheffingen raken ook de busdiensten totaal ontregeld’’, zegt Oosterlee. En sinds de weg naar de Thomassentunnel er in september uitging, staat het regelmatig tot diep in het dorp vast. De voorzitter van de gebiedscommissie wil dat Rozenburg weer een directe toerit op de tunnel krijgt en zal dat bij hogerhand bepleiten.

Rijkswaterstaat zegt als vaarwegbeheerder dat het Havenbedrijf de heffingen doet. Dat liet vanmorgen weten dat de afspraak is dat de brug opengaat als schepen zich aandienen. Het clusteren van schepen heeft volgens een zegsman geen zin. ,,Schepen moeten omdat het er nauw is al manoeuvreren. Laat je er twee of drie achter elkaar door, dan staat de brug zo al een uur open.‘’