Volledig scherm
Verkeer loopt elke avond vast op de Aveling in Hoogvliet. 80 procent van dat verkeer komt uit Spijkenisse en de rest van Voorne-Putten, blijkt uit een meting. © john de pater

'Spijkenisse bezorgt Hoogvliet flinke files met nieuwbouw'

Door woningen te blijven bouwen in Spijkenisse komt er bij de buren in Hoogvliet steeds meer verkeer door de straten. Bewoners en de politiek zijn het zat.

Elke ochtendspits en elke avondspits staat de Aveling in Hoogvliet muurvast met verkeer dat tussen de A15 en Spijkenisse pendelt. En dat probleem wordt alleen maar groter. Hoogvliet heeft zijn nood geklaagd bij de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (D66). 

Er moet iets gebeuren, is de noodkreet vanuit de gebiedscommissie. Ze wil dat verkeer uit Spijkenisse en omliggende plaatsen niet langer door Hoogvliet rijdt. ,,Liefst 80 procent komt van Voorne-Putten, zo blijkt uit een meting'', vertelt voorzitter Edwin Smid.

Dat zou volgens hem kunnen veranderen door automobilisten uit Spijkenisse via een weg achter de stad langs over het Hartelkanaal naar de A15 en Beneluxtunnel te leiden. ,,Een A4-Zuid maar dan niet langs Hoogvliet zoals in de plannen staat maar achter Spijkenisse langs, zodat het verkeer niet meer door Hoogvliet rijdt.''

Overleg

Quote

Er komen daar telkens weer woningen bij, waardoor de mobiliteit steeds slechter wordt

Gebiedscommissie

Daarnaast heeft de vertegenwoordigen van de gebiedscommissie Langenberg gevraagd kritisch met de gemeente Nissewaard te overleggen over de woningbouw in Spijkenisse. ,,Er komen daar telkens weer woningen bij, waardoor de mobiliteit steeds slechter wordt. Spijkenisse moet de eigen inwoners serieus nemen en zelf ook een plan maken om het verkeersprobleem op te lossen. Het kan niet zo zijn dat er telkens huizen bij komen en wij daar de dupe van zijn. Nu maakt Spijkenisse er ons probleem van.'' De Hoogvlietse delegatie wil in het uiterste geval dat er geen huizen meer gebouwd worden in Spijkenisse als er niets verandert.

Smid noemt de verkeerssituatie voor de Hoogvlieters sowieso zorgelijk doordat de bewoners te maken hebben met een Spijkenisserbrug en Botlekbrug die vaak in storing gaan. ,,En sinds we geen aansluiting meer hebben op de Botlektunnel, staat het verkeer in snel vast als de Botlekbrug omhoog staat of een storing heeft. Wij willen dan ook weer aangesloten worden op de Botlektunnel. Volgens ons kan dat redelijk eenvoudig.''

Tweede Hartelkruis

Daarnaast zouden nog wat Hoogvlietse kruispunten moeten worden aangepakt. Daar kijkt Rotterdam naar, belooft wethouder Langenberg. De aanleg van de A4-Zuid, hoe die ook zou moeten lopen, heeft volgens hem geen prioriteit. ,,De focus ligt op een nieuwe oeververbinding'', zegt zijn woordvoerster, doelend op een tweede brug naar de A15. Dit 'tweede Hartelkruis' zoals wethouder Henk de Graad (VVD) van Nissewaard het noemt, biedt Spijkenisse en de andere gemeenten op Voorne-Putten een extra weg het eiland af, zonder dat Hoogvliet wordt aangedaan.

De Graad zegt dat Spijkenisse niet meer bouwt dan is afgesproken met de provincie. ,,De verkeersmodellen laten het toe. De capaciteit van het omliggende wegennet is voldoende gebleken. De files van de afgelopen maanden zijn grotendeels te wijten aan slecht functionerende bruggen.''

Ook merk je nu volgens hem de gevolgen van de aantrekkende economie: ,,Mensen die voorheen het ov pakten, kopen nu een auto en rijden daarmee naar hun werk.''