Volledig scherm
Het wegdek met zonnepanelen wordt al gebruikt als fietspad. Binnenkort dus ook op de busbaan. © SolaRoad

Spijkenisse krijgt busbaan die zonlicht omzet in energie

Spijkenisse krijgt begin volgend jaar een busbaan die zonlicht omzet in energie. Op de Groene Kruisweg komt een betonnen rijstrook met een geharde toplaag van glas en zonnepanelen eronder. Als de proef slaagt, krijgen meer provinciale wegen deze zonnepanelen.

Het project werd vandaag gepresenteerd op het bedrijventerrein Halfweg-Molenwatering in Spijkenisse, dat de komende jaren energieneutraal moet worden. De busbaan ligt naast het terrein. Het gaat in eerste instantie om een rijstrook van 100 meter lang. De eerste schop gaat al snel de grond in, want begin volgend jaar moet de weg klaar zijn.

Reizigers die over de SolaRoad rijden, zullen daar volgens projectmanager Wouter Edzes van de provincie Zuid-Holland niets van merken. ,,De weg moet dezelfde eigenschappen hebben als een gewoon wegdek.’’ Buschauffeurs hoeven ook niet bang te zijn voor een gladde weg omdat er dadelijk een 1 centimeter dikke glazen toplaag ligt. ,,Veiligheid gaat boven alles’’, aldus Edzes.

Hij wijst erop dat elders in het land al ervaring is opgedaan met dit wegdek op fietspaden. ,,Mensen vonden het daar in het begin ook eng. Ze waren bang om onderuit te gaan. Maar dat is niet zo’’, vertelt Lennard van der Burg van TNO, waar SolaRoad is ontwikkeld.

Voertuigen

In Spijkenisse zal de komende tijd vooral worden gekeken naar hoe de verharde glazen toplaag zich houdt onder verschillende weersomstandigheden en de druk van zware voertuigen. Want dat is in de praktijk nog nooit getest. ,,Er zijn wel allemaal proeven gedaan bij TNO. Maar sommige dingen kun je niet in een laboratorium testen, maar moet je in de praktijk zien’’, legt Jan Ploeger van de provincie Zuid-Holland uit.

Quote

Mensen vonden het daar in het begin ook eng. Ze waren bang om onderuit te gaan

Lennard van der Burg, TNO

Zonnepanelen 

Hij is erg enthousiast over het nieuwe systeem. De energie van het wegdek zal volgens hem onder meer worden gebruikt voor verkeerslichten en verlichting van tunnels en wegen. Wat overblijft, gaat naar het lokaal netwerk en kan bijvoorbeeld worden gebruikt door de bedrijven op het bedrijventerrein.

De verwachting is dat de zonnepanelen op de busbaan ruim 31000 kWH aan energie opleveren. Ter vergelijking: een gemiddeld huishouden verbruikt zo’n 3000 kWh per jaar. De potentie is dus enorm, denkt Ploeger. ,,Wij hebben duizenden vierkante meters aan wegen. Veel meer dan dat er daken zijn.’’

Zonneweides

Edzes: ,,Vooral het dubbele ruimtegebruik is belangrijk. Je kan het gebruiken als weg en om energie op te wekken. En zonneweides, waar veel mensen moeite mee hebben, zijn zo niet meer nodig.’’ Er is dan ook veel buitenlandse interesse voor dit Hollandse product. De uitvinder van SolaRoad zit nu in de Verenigde Staten om dit product te verkopen, vertelt Van der Burg.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Voorne-Putten? Schrijf je hier gratis in!

poll

Eén gemeente Voorne is volgens het AD onvermijdelijk. Wat vindt u?

Eén gemeente Voorne is volgens het AD onvermijdelijk. Wat vindt u?

  • Gemeenten moeten zo snel mogelijk fuseren (50%)
  • Gemeenten moeten alleen ambtelijk fuseren (9%)
  • Alles moet blijven zoals het nu is (41%)
818 stemmen